Supervuoro Verkkolehti »

Lukeminen kannattaa aina!

Viestejä
461
Huamenta vaan!
Veikkaanpa notta mullakin jäis tuo kesken... 🤔 Ehkä joskus pitäs kokeil ja heittäytyä ikään kuin oman lukualueen epämukavuusalueelle? Toisaalta, historia mua kuitenki kiinnostanu, notta miks ei? 🙂

Ittekin tulee luettua miltei joka päivä, tai pikemminkin ilta, nukkuun mennes. Mut mä oon aika hidas lukija, kun usein iltasin jaksan lukea vaan muutaman kymmenen sivua... 😁 Uutta Arttu Tuamist ootelles, lukemisiin! 👉
 
Viestejä
550
Työn alla on Kale Puontin uusin: Kokaiinikeilapallo ja muita huumekytän tapauksia. Kirja sisältää muutaman sivun kertomuksia kirjoittajan yli 30-vuotisen poliisin uran ajalta.
Ihan jonkin verran huvitti tapaus jossa huumejaostolle oli päätynyt takavarikon kautta BMW. Autovastaava päätti että auto pitää maalata uudelleen mahdollisimman yleisen väriseksi, ettei sitä ole helppo tunnistaa postaustehtävissä. Tutkimustyön tuloksena auto maalattiin kellanruskeaksi. Se olikin ainoa sen värinen BMW Suomessa. Miksi auton värin päättänyt päätyi juuri tuohon väriin sen yleisyyden takia? Koska Saksassa taksit olivat tuon värisiä.
 
Viestejä
461
Laitetaanpas tähänkin ketjuun, näin torstain aamukahveen ääreltä... 🙂

Mitä mieltä raati on Åsa Larssonin kirjoista?
Lukenut nyt kaks, Isien pahat teot ja Kunnes vihasi asettuu.
Hieman erilainen kerrontatapa, ja varsin synkkä. Isien pahat teot, on 560 sivua, joissa kyllä aika paljon turhaa jaarittelua! Olis voinu tiivistää paljonkin. Meinasin jopa lopettaa kesken, mutta vedin loppuun... 😁

Sitte Antti Tuurin Lintujen kesyttäjä luettuna. Perus Tuuria, hyvä! 👍

Tuamisen Arttu se vaa antaa odottaa itteään. Kohta alle 50 jonossa!! 😁
 
Viestejä
1,846
Itse luen kirjoja 365:tä vuotena päivässä ja karkausvuonna vielä yhtä useampana.
Sama juttu minullakin. Tälle vuodelle 79 kirjaa ja n. 30 000 sivua (pidän kirjaa) luettuna. Noin kolmasosa tietokirjallisuutta, kolmasosa dekkareita ja loput muita.

Työn alla John Verdonin Murhakierre ja jonotuslistalla John Irvingin Viimeinen tuolihissa. "John-kausi" menossa? :ROFLMAO:
 
Viestejä
1,846
Korjaus: ...Viimeinen tuolihissi...

Mitä mieltä raati on Åsa Larssonin kirjoista?

Sitte Antti Tuurin Lintujen kesyttäjä luettuna. Perus Tuuria, hyvä! 👍

Tuamisen Arttu se vaa antaa odottaa itteään. Kohta alle 50 jonossa!! 😁
Larssonit olen luullakseni kaikki lukenut ja tykkään. (y)

Tuurin kaikki romaanit ja novellit olen melkein kaikki lukenut, poikkeuksena mainitsemasi Lintujen kesyttäjä. Sen hankin omaan "kirjastoon" 44 Tuurin teoksen jatkeeksi. Eteläpohjalainen inssi lukee mielellään mitä toinen eteläpohjalainen inssi kirjoittaa. :)

Viisi Tuomisen Arttua luin mutta sitten se alkoi jotenkin tökkimään. Jotenkin niissä on sellaista hakua väkivallan korostamiseen. Itse pidän enemmän "älyllisyyden" painotuksesta.

Lieneekö muuten dekkarien yleisin lause: "Mikä meiltä on jäänyt huomaamatta?"?
 
Viestejä
461
Sama juttu minullakin. Tälle vuodelle 79 kirjaa ja n. 30 000 sivua (pidän kirjaa) luettuna. Noin kolmasosa tietokirjallisuutta, kolmasosa dekkareita ja loput muita.
Sama. Aikoinaan joku vuos sitte osallistuin semmoseen lukuhaasteeseen, jossa listattiin vuoden aikana luetut kirjat. Sen jälkeen olen aina pitäny ittelle listaa, vuoden kirjoista... 😀

Sivuja en ole laskenu, mutta tuossapa ens vuoden haaste! 😁 👉

Noin 30 - 60 kirjaa tullu vuodessa. Riippuen kirjoista ja muusta menosta... Kuten jo aiemmin kerroin, tulee ittekin luettua miltei joka ilta, mutta olen melko hidas lukija, kun useinkaan ei jaksa muutamaa kymmentä sivua enempää, ennen nukahtamista... 🙂

Tuamisen kirjat on minunkin mielestä todella raakoja. Jopa pelottavan raakoja, eikä sitä vähennä se, notta tapahtumat sijoittuu ihan tänne kotikulumille... 😬 Joskus miettiny, mistä se ammentaa sen? 🤔 Muuten kyl hyvin kirjotettuja ja vyyhtiytyvät tarinat. Vangitsee kyllä lukemaan loppuun!

Nyt lukulampun alla Ariel Siekkisen kirjoittama, venäjällä sotavankina olleen Paavo Yli-Vakkurin tarina.

Mukavaa perjantaita! 👉
 
Viestejä
485
Mitä mieltä raati on Åsa Larssonin kirjoista?
Lukenut nyt kaks, Isien pahat teot ja Kunnes vihasi asettuu.
Hieman erilainen kerrontatapa, ja varsin synkkä. Isien pahat teot, on 560 sivua, joissa kyllä aika paljon turhaa jaarittelua! Olis voinu tiivistää paljonkin. Meinasin jopa lopettaa kesken, mutta vedin loppuun...
Olen lukenut kaikki Åsa Larssonin kirjat ja pitänyt kovasti. Ne ovat dekkareiden aatelia. Ei pelkästään hyvän juonen ja kerronnan vuoksi, vaan paljon myös erinomaisen pohjoisen kulttuurin kuvauksen vuoksi, jossa on mukana runsaasti Suomi-väriä. On suomalaisia nimiä ja juuriltaan suomalaisia ihmisiä sekä Tornionlaakson kuvausta. Ruotsinkielisissä alkuperäisteoksissa vilisee myös suomalaisia sanoja. Suosittelen varsinkin, jos on vähänkin pohjoisen ystävä.
 
Viestejä
461
Juu, onhan siel Frans Mäki, Olli Pekkari ja Mervi Laine... 🙂
Ittellä vähän tökki se tarinan välis oleva jaarittelu aika ajoin...

Tuo Kunnes vihasi asettuu, oli varsin jännittävä "kuvakulma", kun siinä kertojana oli kuollut ihminen.

Ei ne huanoja ollu, muttei ihan täysil iskeny meikäläiseen... 🙂

Olikos se ny niin, notta Isien pahat teot jäi viimiseks Rebecka Martinsson-sarjaan? Näin ymmärsin? 🤔

Ps. Mieltymysjuttui, ei vakavia, mut mun kirjastos Carin Gerhardsen ja Hammarby sarja vie voiton, ruåtsalaisten dekkarien sarjas! 😀
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
956
Olen viime aikoina lukenut Viveca Stenin dekkareita. Åren murhat sarjassa on kolme kirjaa ja olen juuri lukemassa niistä viimeisintä. Nämä ovat ihan ok kirjoja, eipä sitä muuten olisi viitsinyt edetä sarjassa näin pitkälle. Tässä sarjassa ei ole enempää kirjoja ja vaikka Stenillä on lisäksi ainakin Sandhamin murhat -sarja sekä tyttärensä kanssa kirjoittama Synkät vedet sarja, laitan Stenin teoksien suhteen ainakin toistaiseksi pausen päälle kunhan saan tämän yhden kirjan loppuun. Voisin toki jatkaa Stenin parissa mutta seuraavaksi pääsee vuoroon Satu Rämö ja Hildur-sarjan kolmas osa Jakob.
 
Viestejä
1,846
Aika samat ajatukset Vivecasta. Åre- ja Sandham sarjaa olen lukenut, mutta ei ihan must se ole. Onko kukaan lukenut Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta sarjaa? Kahdeksan osaa ja 6195 sivua. Ihan hyviä tarinoita.
 
Viestejä
461
Vapahtajamme on saapunut! Eli just piippasi txt-viestin, varaukseni on noudettavis... 🙂
Siis Tuomis Artun uusin, laitonkohan varaukseen joskus loppukesästä... 🤓 Röitten jälkeen siis lainaston kautta... 👉

Nyt on lukulampun alla Milka Hakkaraisen Hiidenjumi.
Vähä yli puolivälin lukenu, ja on hyvä! Sijoittuu Kainuuseen, ainoa oikea paikan nimi mainittuna on Kuhmo, muut kuten Hiidenjumi ja Hurmesuo ilmeisesti keksittyjä... 🤔

Entinen kainuulainen, Ruotsiin muuttanut Armi, palaa kotikonnuilleen, ja löytää kesämökkinä nyt pidettävän, mummonsa kotitalon pihalta ruumiin. Sitten toisenkin... Synkkä tapahtumaketju alkaa... Suositukset! 👉

ps. Lucinda Riley ei ole tuttu. Vaikka periaattees kova lukumiäs olenkin, joka ilta about tosiaan kirja lampun alla, silti tuommonen kova sivumäärä aina vähän karkottaa meikäläisen... 😁
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
550
Joko Kettu on laittanut seuraavan Koskisen varaukseen? Alustavan aikaraulun mukaan ilmestyy huhtikuussa/2024. Kirjan nimi on "Satuttamisten summa".
 
Viestejä
461
Joko Kettu on laittanut seuraavan Koskisen varaukseen? Alustavan aikaraulun mukaan ilmestyy huhtikuussa/2024. Kirjan nimi on "Satuttamisten summa".
Kiitos vinkistä!👍
Kävin just laittamas, eli ehkäpä ensi vuoden syyslomille lukemista? 😁

Vapahtajaa luettu nyt puoliväliin, ihan on tyypillistä Tuomista... 🙂

Oikeesti, en tiedä luenko enää mahd jatko-osia? Nuo on jopa masentavan synkkiä, melankoolisia, ahdistaviakin...

Miettii enemmänkin taas, mistä Tuominen tuon raakuuden ja synkkyyden ammentaa? 🤔

Eihän edes Pori ole noin synkkä, vaiks melkein... 😁

Tavallaan nuo Tuamiset on realistisia. Tavallaan, onneksi, aika kaukana kuitenkin ihan nykypäivänkään realismista... 🤔
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
461
Juu, nyt vetäsin sairaslomilla tuon Tuomisen loppusuoralle, kun ei kuumeessa muutakaan voi tehdä, niin luin poikkeuksellisen paljon myös päiväsaikaan, enkä vaan parikyt sivua ennen nukkumista... :)
Kyllähän Arttu Tuominen taitavasti tarinansa kirjoittaa, ja todella pitää lukijan mukana! Toki kuten sanottua, ja moni muukin sanonu, ohan ne todella raakoja ja väkivallan sävytteisiä. Lisäks muutenki porilaisen melankolisia...
Ehkä myös vähän alkaa tarinat toistaa jo toisiaan? Kuten monilla, kun tämmösiä kirjottelee. Tuomisen kirjoissa kuitenkaan kellään ei varsinaisesti mene hyvin! :oops:

No sitte vois kokeilla tota Satu Rämön Hildur-sarjaa, mutta sitä ennen pöydällä Niko Ranta-ahon tarina, lukemisiin!

ps. tiesittekö, mulle oli uusi asia, notta kirjailijat saa rahallista korvausta kirjastoista lainattujen määrien mukaan? Ilmeisesti vähän kuten muusikot teostomaksuja soitetuista levyistä? :unsure: Ohan se kohtuulista kyllä!
 
Viestejä
956
Voi tulla juttua jota olen aiemminkin tässä ketjussa kirjoittanut mutta kukas niitä enää muistaa.

Arttu Tuomisesta. Luin kerran yhden hänen kirjoittamansa kirjan. Heti tuli fiilis että tätä on helppo lukea ja Tuominen kirjoittaa todella taitavasti. Jossakin vaiheessa Tuominen alkoi kertoa lapsien toisilleen tekemästä väkivallasta ja kuvailu oli tarkkaa. Luin kirjan loppuun mutta koska minusta tuollaisten yksityiskohtien lukeminen oli varsin vastenmielinen kokemus, ajattelin että saa jäädä ainoaksi Tuomiseksi minun osaltani.

Luin Satu Rämön kolmannen kirjan, Jakob. Olen lukenut kaksi aikaisempaakin Rämön dekkaria. Rämön jälkeen päätin antaa Leena Lehtolaiselle tilaisuuden ja vaikka olen lukenut joitakin hänen kirjojaan aiemminkin, ajattelin että lähden liikkeelle ensimmäisestä Maria Kallio -kirjasta jonka nimi on Ensimmäinen murhani. Olen lukenut sen joskus kauan sitten ja ajattelin että olen jo unohtanut. No paljon tapahtumia olikin unohtunut mutta koko ajan olin lähes varma että muistan kuka on kirjan surmaaja ja niin muistinkin. Lukemista häiritsi hieman se että osasin kiinnittää huomiota nimenomaan murhaajan juttujen kuvauksiin ja sivuuttaa kaikki muut epäillyt. Maria Kallio-kirjat ovat kuitenkin kokonaisuus joten jos haluaa lukea niitä niin on syytä edetä järjestyksessä.

Rämöstä ja Lehtolaisesta minulla on yhteisarvio joka pätee molempiin. Ovat ihan luettavia mutta eivät mitään huippuja. Eivät ole yhtä hyviä kuin Seppo Jokisen Koskinen -kirjat tai Viveca Stenin Åren murhat -sarja. Kuitenkaan suomalaisista dekkarikirjailijoista ei äkkiä tule mieleen selkeästi Rämöä taikka Lehtolaista parempia jos siis Jokista ei huomioida. Ehkä Christian Rönnbacka, ehkä jompikumpi Max - Manner taikka Seeck. Mika Waltarin Komisario Palmut toki mutta niitä ei ole kovin montaa ja Tauno Yliruusillakin lienee vain yksi dekkari: Rikosetsivien vapaapäivä - joka on sitäkin parempi ja ehkä ykkössuosikkini kaikista niistä dekkareista joita olen lukenut. On hämmästyttävää miten pienelle huomiolle tuo lähes täydellinen dekkari on jäänyt.

Seuraavaksi yritän Elly Griffithsiä. Hänen Ruth Galloway -sarjassaan on monta kirjaa joten aloitan ensimmäisestä, kirjasta nimeltä Risteyskohdat.
 
Viestejä
461
Jeeps, Lehtolaisen kirjat olen lukenu kaikki, uusinta Kallio-sarjan kirjaa lukuunottamatta. Melkein viel aikajärjestyksessä. Eka oli sillon joskus tää taitoluisteluaiheinen, Kuolemanspiraali. Sen sain joululahjaks. Siitä sitte luin Ensimmäisen murhani ja kaikki etiäpäin aikajärjestyksessä... 🙂

Ovat kyllä hyviä, mutta toisin kuten viini, nämä eivät vanhetessaan parane, vaan ne parhaat on juurikin ekan puoliskon kirjat. Olisko tuota Kalliotakin tullu se parisen kymmentä osaa? 🤔 Sitten on tämä henkivartija Ilves-sarja, sitä tullu joku viis osaa, ja muutama yksitttäinen, kuten Luonas en ollutkaan.

Ja kun oikeen tarkkaan ajatellaan, niin tuo Luonas en ollutkaan, on yksi parhaista! Siitä puuttuu se näitä Kalliota ja Ilvestä varsin voimakkaasti hallitseva yliuberhyber feminismi! 😁 Se agenda Lehtolaisella on kyl tullu selväksi, ja tosiaan ehkä tulisi joskus vähemmälläkin... Kun niissä pääsäntösesti miehet, etenkin kantasuomalaiset miehet, on aina läpeensä paskoja, pahoja, ilkeitä, kauheita, väkivaltasia, juoppoja, pettäjiä... 🤓😁
Ainoot ketkä hyviä, tai vähemmän pahoja on poliisipäällikkö Taskinen ja Kallion oma puoliso, se matemaatikko Antti. Ja yhden naisenkin hän kuvaa "miesmäiseksi" ihmishirviöksi, eli itse perusperkeleen Pertti Strömin tyttären Jennan... 🙂 Tolkku kaikes. Tämä näin tasa-arvon kannattajalle vähän joskus häiritsi, kun se hieman ylikorostuvaa, mutta hyviä nuo silti, ja uusin Kallio myös varauksessa... 👉

Toki, kuten mainitsitkin, Seppo Jokisen Koskinen-sarja pesee Lehtolaiset
4-1 ! Koskisen tarinat aina vaan yhtä hyviä, mutta kun niitäkin on tehty se kohta 20 vai jopa 30 vuatta, ja Koskinenhan on kohta jo eläkkeellä?! Mitäs sitte? Kun eläkeikkää lähenee myös Lundelin, Kaatio ja muutkin... 🤔

Kivaa jouluaikaa ja lukemisiin!! 👍
 
Viestejä
956
Koska rakas ystäväni suositteli minulle kirjaa Nita Prose: huonesiivooja niin kuuntelin sen.

Kirjan päähenkilö on hotellin huonesiivooja Molly Grey. Kirjan alussa Molly löytää siivouskierrokselta hotellin kanta-asiakkaan kuolleena huoneestaan. Käy ilmi että kuolinsyy on tappo ja käynnistyy poliisitutkinta. Molly Grey on "erityinen": ehkäpä hivenen naiivi, henkilö jota "ei oteta tosissaan" ja jonka puheille naureskellaan, kuten on tapana. Molly on kuitenkin varsin herttainen ja hyväsydäminen hahmo. Hänelle on tärkeätä tehdä työnsä hyvin ja hän onki hotellin tiptop-siivooja. Kuitenkin häntä pidetään pääepäilynä kuolemaan.

Sen enempiä spoilaamatta kerron että kirja oli virkistävää luettavaa ja viihdyin erinomaisesti tekstin äärellä. Mitä lämpimimmät suositukseni tälle teokselle.
 
Viestejä
284
Luin tuossa sellaisen kirjan kun "Pienen hauen pyydystys", Juhani Karila oli kirjoittaja. Jännä kirja, en oikein osaa luokitella mihin osastoon se kuuluu. Huumoria, mystiikkaa, jännitystä, rakkautta jne.

Ainakin minä tykkäsin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös