Supervuoro Verkkolehti »

Liitossa kuohuu

Viestejä
4,115
Muutoin olen kontroversiaalisti sitä mieltä, ettei satavuotisjuhlalla ole mitään merkitystä ja että siitä touhottamista kannattaisi hillitä. Jos nyt tulee joku uusi katsoja lajin pariin ensi kesänä, mitä väliä sillä sille katsojalle on, montako vuotta pesistä on pelattu? Tietääkö joku täällä, monesko kausi seuraava käynnistyvä Veikkausliigakausi on? Tai Salibandyliigakausi? Näkyvyyttä pitää kehittää ja uusia pr-temppuja keksiä, mutta sata on vain yksi numero ja kausia tulee senkin jälkeen. Juhlavuosihommat hyödyttää lähinnä sitä katkarapuleipäporrasta.

Asiastahan saa kukin olla omaa mieltä, tottakai.

Minun mielestäni kun täällä on kehitetty tälläinen oma laji ja sille voidaan vuosiluku leimata milloin ensimmäiset pelit on pelattu, niin on ihan hyväksyttävää juhlia noinkin pitkää ajanjaksoa kuin 100 vuotta. Saa olla ylpeä suomalaisista perinteistä.

Ei se sitä kuitenkaan meinaa että pelien, "tuotteen" laatu kärsii kun niiden ympärille on vähän lisätty juhlahumua.

Kyllähän tuota vasta äskettäin NFL:ssäkin isosti juhlistettiin kun sarja täytti 100 vuotta:


 
Viestejä
888
Jenkithän toki voivat pistää ilotulituksen pystyyn vaikka uuden Seven Elevenin avajaisten kunniaksi ja paikallisen urheilulajin juhlien rahoituksen budjetti on hieman toista luokkaa.

Ei mulla ole mitään juhlallisuuksia vastaan. Totesin vain, että koska kulissit vaikuttavat ilmiselvästi olevan sekaisin, niin ehkä sen fokuksen olisi parempi olla siinä, että miten me saadaan lajiliitto toimimaan siten kuin sen 2020-luvulla pitäisi pelittää. Sen jälkeen voidaan sitten keksiä muita askareita siihen ympärille.

Niitä puheenvuoroja vain kuuli jonkin verran tässä taannoin, että meidän on pakko saada hienot ottelut Helsinkiin ja 30 000 ihmistä paikalle ensi kesänä, kun ei sitä voi sen jälkeen tehdä enää koskaan. Kukaan ei tosin kyselyistäni huolimatta vastannut siihen, jos tämä suunnitelma on niin hieno, niin miksei sen voisi toteuttaa joskus jatkossa, kun on paremmin varauduttu? Ihmisillä on joku ihme päähänpinttymä tähän lukuun, ja se ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen, että näin on ollut tapana.
 
Viestejä
4,115
Jenkithän toki voivat pistää ilotulituksen pystyyn vaikka uuden Seven Elevenin avajaisten kunniaksi ja paikallisen urheilulajin juhlien rahoituksen budjetti on hieman toista luokkaa.

Ei mulla ole mitään juhlallisuuksia vastaan. Totesin vain, että koska kulissit vaikuttavat ilmiselvästi olevan sekaisin, niin ehkä sen fokuksen olisi parempi olla siinä, että miten me saadaan lajiliitto toimimaan siten kuin sen 2020-luvulla pitäisi pelittää. Sen jälkeen voidaan sitten keksiä muita askareita siihen ympärille.

Niitä puheenvuoroja vain kuuli jonkin verran tässä taannoin, että meidän on pakko saada hienot ottelut Helsinkiin ja 30 000 ihmistä paikalle ensi kesänä, kun ei sitä voi sen jälkeen tehdä enää koskaan. Kukaan ei tosin kyselyistäni huolimatta vastannut siihen, jos tämä suunnitelma on niin hieno, niin miksei sen voisi toteuttaa joskus jatkossa, kun on paremmin varauduttu? Ihmisillä on joku ihme päähänpinttymä tähän lukuun, ja se ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen, että näin on ollut tapana.

No juu olympiastadionhankkeesta olen kyllä sitä mieltä että turha homma, mutta yleisesti 100. juhlavuosi on minun mielestäni markkinoinnin arvoinen virstanpylväs.

Lähinnä kun tuli nuo jalkapallot ja salibandyt mainittua niin siihen liittyen halusin viitata siihen että maailmalla mm. NFL, NHL ja MLB ovat jo prameat 100-vuotisjuhlansa pitäneet - ettei se ole silleen mikään uusi juttu ajatuksena :)

Suomessa palloliitto on 100-vuotisjuhlaansa juhlinut vuonna 2007 ja pääsarja täyttää 100 vuotta vuonna 2030.


Jääkiekon pääsarja täyttää 100 vuotta vuonna 2028, jos lasketaan SM-sarjan alusta alkaen. Eiköhän sielläkin jonkinlainen juhlavuosi tulla pitämään.

Pesäpallo vain ehti ensin ja nyt juhlitaan sitä.
 
Viestejä
888
Oleellista on käsittää, että pesäpallo tarvitsee selviytyäkseen markkinointia joka ikisellä kaudella, ei pelkästään tulevana kesänä. Ja sitä markkinointia kyetään tekemään huomattavan paljon paremmin ja enemmän, jos meillä on toimiva liitto ja siellä osaavat ihmiset, joille siitä maksetaan.

Juhlavuoden kiima ei saisi sokaista tätä. Ihmiset tulevat paikalle katsomaan hienoja tapahtumia, ei sen numeron takia, joka siellä taustalla mahdollisesti on.
 
Viestejä
1,477
Oleellista on käsittää, että pesäpallo tarvitsee selviytyäkseen markkinointia joka ikisellä kaudella, ei pelkästään tulevana kesänä. Ja sitä markkinointia kyetään tekemään huomattavan paljon paremmin ja enemmän, jos meillä on toimiva liitto ja siellä osaavat ihmiset, joille siitä maksetaan.

Juhlavuoden kiima ei saisi sokaista tätä. Ihmiset tulevat paikalle katsomaan hienoja tapahtumia, ei sen numeron takia, joka siellä taustalla mahdollisesti on.
Ehkä tämän juhlavuoden kohdalla on mahdollisuus saada vähän erilaista näkyvyyttä kuin tavallisena sarjakautena.

Ensimmäisenä tulee mieleen kaikenlaiset kiinnostavat historia-artikkelit menneen vuosisadan varrelta, mutta näissäkin pesisväen pitää itse olla aktiivinen, eikä ainoastaan odottaa jonkun tekevän juttuja. Varmasti paljon muunlaistakin huomiota on helpompi saada juhlavuoden varjolla.

Markkinointi on mielikuvien luomista, ja 100 vuotta on monien mielestä jo valmiiksi vaikuttava virstanpylväs, ilman sen suurempia iskulauseita tai oivaltavia mainoksia.

Liitossa tapahtuneiden vaihdosten takia ei kannata jättää tilaisuutta hyödyntämättä, vaan tähän kesään kannattaa panostaa. Tämän ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä, että tulevaisuudesta ei samaan aikaan huolehdittaisi.
 
Viestejä
747
Juhlavuoden kiima ei saisi sokaista tätä. Ihmiset tulevat paikalle katsomaan hienoja tapahtumia, ei sen numeron takia, joka siellä taustalla mahdollisesti on.
Kyllähän tehokkaalla ja näkyvällä markkinoinnilla voidaan ihmisiä jonkun verran saada "heräteostoksille"; toinen juttu on sitten se tuleeko heistä pysyviä pesiksen ystäviä.

Ja jos markkinointiin saataisiin julkisuuden mediaseksikkäitä hahmoja - a´vot! Se voisi vetää nukkuvia "äänestäjiä" katsomoon.
Ja mediaseksiobjekteilla ajattelen nyt hahmoja ulkomainonnassa, radio-, televisio ja nettimainonnassa...
 
Viestejä
1,290
Eivätkö ne tahot voisi ottaa vastuun satavuotisjuhlista, jotka torppasivat olympiastadion-juhlat? Kai heillä täytyy olla parempi vaihtoehto?
 
Viestejä
3,191
Eivätkö ne tahot voisi ottaa vastuun satavuotisjuhlista, jotka torppasivat olympiastadion-juhlat? Kai heillä täytyy olla parempi vaihtoehto?
No eipä tarvitse kovin kummoinen vaihtoehto olla. 😆 Mutta eikö lajin satavuotisjuhlien järjestäminen ole liiton vastuulla? Pitäisi vaan osata järjestää sellaiset juhlat, että jäsenseurat ovat tyytyväisiä.
 
Viestejä
559
Kun Haapasalon irtisanomisesta oli puhetta niin nostetaan sekin, että samalta mieheltä on nyt ostettu somesisällöt Superpesikseen ensi kesälle. Aikamoista suorittamista.

 
Viestejä
593
Irtisanottu tiedottaja tiedottaa ja irtisanoutunut myyntipäällikkö neuvottelee yhteistyösopimuksia… Pikkuisen tempoilevaa päätöksentekoa😂 Millainen porukka tätä lajia johtaa ja päätöksiä lajin tulevaisuudesta tekee?
 
Viestejä
152
Kun tämän viestiketjun lukee niin saa kasvavaa ymmärrystä pesiksen lähestyvän yhä voimakkaampaa SuperPesiksen kaupallistumista. Tähän rakenteet nähtävästi eivät ole otolliset, kun 150 (?) jäsenseuraa roikkuu mukana hakemassa omaa osuuttaan SuperPesiksenomista tulovirroista. Siinä ei sinäänsä mitään pahaa ole mutta hidastaa päätöksentekoa jättäen lajin junnamaan paikallaan. Tilanne on ymmärrettävästi sellainen missä useampia lajin rakenteellisia hallintoasioita olisi syytä pohtia lajin kehittyessä kohti isompia kaupunkimarkkinoita. Näin ei kuitenkaan tarvitse tehdä vaan mieluusti tykkään myös nykymallista kasvun sijaan.

Pesäpalloliiton ollessa iso valtakunnallinen lajin kattojärjestö vahvan maakuntaedustuksen kera, niin luonnollista päätöksenteon kohdistuvan maakunnallisuuteen. Huomioitavaa olisi jatkossa kuitenkin, ettei lajissa ole rahaa pyörinyt ennekuin siitä kasvoi vahvempi tv-/media -laji kaupunkilaistumisen myötä. Superissa on edelleen maakuntaseuroja mutta esimerkiksi Ykkösen kärjessä on vain kaupunkijoukkueita mitkä kärkkyvät noita pienempien Super-paikkakuntien lopullista tippumista taloudelliseen mahdottomuuteen. Nykyinenkin kausi on osoittanut kuinka tasoerot räjähtävät muutaman loukin myötä vieden katsomoista kiinnostuksen yleisömääriä tiputtaen.

On kohtuu selkeää ettei nykyinen pesäpalloliittorakenne ole se voimavara joka pystyisi pesiksen kaupallistumista johtamaan. Tämä ei ole missään nimessä liton työntekijöiden vika vaan sula mahdottomuus päätöksenteon rakenteen johdosta. Nykyinen järjestelmä on hieno koululiikuntaa tukien, muttei kasvavaa ammattiurheilua tukeva. Sen johdosta näemmekin mediassa kasvavissa määrin spekulaatioita isojen Super -seurojen lähdöstä perustamaan omaa kaupallista kilpasarjaa. Jossain vilahti Superin Media -sopimuksen arvon olevan Ruudulta 100,000e (?), ollen samaan aikaan Ruudun tuottoisin mediapalvelu Sanoma Oy:lle, tuo voisi olla 2me mikäli Median intressit otettaisiin täysillä huomioon.

No, jätän tähän kun ei tämä ehkä rakentavin palsta keskustella tällaisista asioista vaan enneminkin itse pelin teknisistä jutuista …
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös