Supervuoro Verkkolehti »

KPL 2021

Viestejä
606
Ei ole pitkä aika siitä, kun moni oli sitä mieltä, ettei Kopla voita mestaruutta niin kauan kuin Hacklin on kopparina. No se on pitänyt paikkansa, mutta itse en ole sitä mieltä, että se olisi ollut mikään ratkaiseva syy. Ei ainakaan tänä vuonna.

Minä taidan olla yksi niistä, joita tarkoitat. Ottamatta kantaa mikä on lopulta ratkaisevaa ja mikä ei, niin sanotaan nyt niinpäin, että tälläkään kertaa Hacklinin ulkopelisuoritukset finaaleissa eivät olleet ns. voittavia suorituksia. Toisen finaalin ensimmäinen jakso oli Koplalta kaiken kaikkiaan onneton, mutta kaksi Jymyn neljästä juoksusta menee aikalailla Hacklinin ylivarovaisuuden piikkin. Voittavalla asenteella oleva koppari olisi hakenut noista tilanteista suhteellisen helposti kaksi syöksykoppia sen sijaan, että olisi sipsutellut palloa vastaan läpäriä peläten. Kaksi koppia noihin paikkoihin olisi varmasti nostanut joukkueen fiilistä, nyt molemmista tuli juoksu, ja elekielestä päätellen erittäin tiukkaa palautetta vieressä olleelta Kohoselta. Kaksi antautuvaa suoritusta, kaksi juoksua vs. kaksi taistelevaa suoritusta, ei juoksuja. Nämä ovat niitä asioita, joilla on iso merkitys pelin virtauksen kannalta.
 
Viestejä
4,096
Voittavalla asenteella oleva koppari olisi hakenut noista tilanteista suhteellisen helposti kaksi syöksykoppia sen sijaan, että olisi sipsutellut palloa vastaan läpäriä peläten. Kaksi koppia noihin paikkoihin olisi varmasti nostanut joukkueen fiilistä, nyt molemmista tuli juoksu, ja elekielestä päätellen erittäin tiukkaa palautetta vieressä olleelta Kohoselta. Kaksi antautuvaa suoritusta, kaksi juoksua vs. kaksi taistelevaa suoritusta, ei juoksuja. Nämä ovat niitä asioita, joilla on iso merkitys pelin virtauksen kannalta.

Tässä tullaan taas keissiin Valtteri Hämäläinen ja miksi hän on mielestäni uusi kolmospuolen koppari ensi kaudella.

Hakki ei hakenut tällä kaudella yhtään syöksykoppia, ei vaan ilmeisesti pysty enää - mahdollisesti saman vaivan vuoksi miksi ei voinut kotiuttaa tällä kaudella. Mestaruudesta taisteleva joukkue tarvitsee kopparin joka voi ja uskaltaa niitä hakea.

Jos olen väärässä niin saa tulla ensi kesänä ilkkumaan mutta minä sanon että jokerikolmikko on Meriläinen, Hacklin ja Pesu :)
 
Viestejä
3,498
Ettehän te nyt voi tosissanne väittää, että Hämäläinen on 2-3-välillä Hacklinia tehokkaampi. Jos otetaan Hacklinin prosentit 2-3-väliltä numerolla 3 pelatessa, ne huitelee jossai 82-83 % tienoilla. Hämäläisellä vastaava vähän yli 60 %.

Ihan turha katsoa koko kauden tilastoja tuolta väliltä, vaan pitää verrata päävaihtajan roolissa noita prosentteja, jos niitä ylipäänsä haluaa verrata. Tietenkin Hacklinilla ollu myös huomattavasti paremmat etenijät, joten siltäkin osin tuo vertailu on turhaa ja oikeastaan mahdotonta. Ja lisäksi Hämäläisellä on noita numerolla kolme pelattuja pelejä viime kesältä kokonaiset kolme kappaletta, joten pikkuisen on hätäistä nyt vertailla ja yrittää vaakutella itselleen, että Hämäläinen olis Hacklinia parempi tuossa.

Minulle sinällään se ja sama, en oo Koplan kannattaja sen kummemmin ku anti-kannattajakaan, mutta ihan näin ulkopuolelta katsottuna melko huvittavaa vertailua.
Mielestäni ei ole huvittavaa vertailua, vaan lisävalaistusta numeroina. Niillä on aina merkityksensä. Se, mitä kirjoitin, liittyi siihen, kun väitettiin että kolmen pelaajan vertailu, jota ilmeisesti jotkut ovat tehneet, en siis minä, ei perustu mihinkään. Toin vain esiin pikkaisen faktaa pelkkien fiilisten ja mututuntuman lisäksi.

Hämäläisen kohdalla oli kyse lähinnä siitä, millainen ulkopelaaja hän on. Mielestäni hän on yhtä hyvä kuin Hakki. Olisi ehkä hakenut ne muutamat välilyönnit, joihin yllä viitattiin. Halusin todeta Hämäläisen ansioksi myös sen, ettei hän ole sisälläkään saamaton, vaan napakka lyöjä. Ollut aina.

Prosentit eivät valehtele. Toki niitä voi selitellä, mutta prosentithan eivät tässä jutussa olleet se pointti, vaan ainoastaan lisätieto "kopparianalyysiin". En vakuuttele itselleni, että Hämäläinen on parempi kolmonen kuin Hakki. Ei häntä olla istuttamassa sille numerolle. Onhan Hämäläiseltä kuitenkin aika saavutus, että hän on tehnyt prosenttinsa KaMan kakkoskärjessä. Sitä ei monikaan ole havainnut. Siksi oli ihan paikallaan tuoda "valtakunnan pomppukoneeksikin" tituleeratun Hakin ja sivuosissa olleen Hämäläisen prosentit esiin vaikkapa sitten tarkemmin analysoitavaksi, jos sellaiseen tarvetta on.

On sinänsä hauskaa, että Koplaa kannattamaton tuntee lähes kiukkua, kun Hakin suorituksia verrataan epäoikeudenmukaisesti väärin;) :D
 
Viestejä
19
Mä pidän siitä, että Kopla panostaa pelaajiin, jolla ne parhaat kaudet ovat vielä edessä. Viime vuosina Kopla on hankinnut pelaajia, kuten Juha Korhonen, Antti Hartikainen ja Jere Dahlström. Heidän kohdallaan aikaisemmat näytöt ovat olleet kiistattomat, mutta nyt linja on muuttunut.

Kuitenkin väitteet siitä, että Hämäläinen on Hacklinia parempi koppari, Nokkalalle pitäisi tatuoida kolmonen hihaan ja Arttu Ruuska olisi Toni Laakson parempi lyöjä numerolla neljä eivät perustu mihinkään. Nyt panostetaan potentiaaliin ja se voi myös kääntyä siihen, että Kopla jää ensi syksynä puolivälieriin. Tähän asti on riittänyt, että pelataan omalla tasolla, mutta nyt monen pelaajan pitää nostaa tasoaan ja profiiliaan, että päästään mitalipeleihin. Tämä ei missään tapauksessa ole itsestäänselvää.

Siitä olen samaa mieltä, että Koplan joukkue tarvitsee lisää jalkoja ja nyt niitä saadaan. Kokonaisuus on paremmin tasapainossa, mutta silti Koplan pitkä keskipalkki on ollut myös vahvuus. Ossi Meriläiselle tämä on hieno mahdollisuus, kun nyt hän pääsee lyömään nopeita jalkoja jatkuvasti kotiin.
En minä ole missään kohtaa väittänyt Hämäläisen olevan Hacklinia parempi koppari, vielä. Todennäköisesti ensi kauden aikana sitä jo olisi. Kuten sanottua, niin Hacklin ei syöksymällä palloa montaa kertaa hakenut. Hacklin ei myöskään tappikumurasta polttanut etenijän kun muutaman kerran. Hacklinin käsi ei enään ole uhka sisäpelijoukkueelle.

En käsitykseni mukaan Nokkalalle tatuoisi hihaan numeroa 3. Minä vain ajattelen asioita isossa kuvassa ja pidemmällä tähtäimellä. Laittaisin Nokkalalle numeron 3 hihaan ainekin jossain peleissä, koska voisi nimenomaan olla se käänteentekevä pelaaja, joilla tiukkoja otteluita ja pudotuspelejä voitettaisiin. Ruuska olkoon sitten numerolla 3. suurimmaksi osaksi, mutta Nokkalan pitäisi ykköskärjessä saada oikea ja aito mahdollisuus. Nokkalan prosentit eivät varmasti olleet 2-3 välillä korkeat. Totta, mutta eipä ne edellä olleet juoksevat jalatkaan tainnut nopeita olla. Hieman eriasia viedä Laaksoja ja Kivipeltoja, kuin Saukkoa ja Mäentaustaa.

On totta, että Koplalla olisi erittäin huonokätinen linja, jos siellä samalla pelaisi Saukko ja Nokkala. Ehkä Haimi tietää ulkopelipaikat ja sijoittumiset paremmin.

Jos osaat tulkita pesäpallo-ottelun ja -kauden tilastoja, huomaat, että Ruuska on oikeasti ollut Laaksoa parempi mailan varressa. Tästä tuskin tarvitsisi edes keskustella. Ulkopelissä Laakso oli sitten ihan täysin sysipaska. Missä joukkueessa välimies ei tee yhtään paloa vaihtotilanteissa? Aivan.
On siinä hieman eroa, että onko välimiehenä esim. Niko Korhonen vai Toni Laakso. Siinä oli esimerkiksi yksi valtava ero finaalijoukkueiden ulkopelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,441
Pitäähän sitä kpl:n sympaattisinta pelaajaa vähän tukea :). Siinä suhteessa olen täysin samaa mieltä, että Hämäläinen on loistava haku KPL:ään. Itse en osaa kuitenkaan pitää Hämäläistä vielä valmiina tähtenä, vaan enemmänkin äärimmäisen lupaavana aihiona, josta voi tulla vielä esim vakiopelaaja itä-länteen.
 
Viestejä
1,150
En minä ole missään kohtaa väittänyt Hämäläisen olevan Hacklinia parempi koppari, vielä. Todennäköisesti ensi kauden aikana sitä jo olisi. Kuten sanottua, niin Hacklin ei syöksymällä palloa montaa kertaa hakenut. Hacklin ei myöskään tappikumurasta polttanut etenijän kun muutaman kerran. Hacklinin käsi ei enään ole uhka sisäpelijoukkueelle.

En käsitykseni mukaan Nokkalalle tatuoisi hihaan numeroa 3. Minä vain ajattelen asioita isossa kuvassa ja pidemmällä tähtäimellä. Laittaisin Nokkalalle numeron 3 hihaan ainekin jossain peleissä, koska voisi nimenomaan olla se käänteentekevä pelaaja, joilla tiukkoja otteluita ja pudotuspelejä voitettaisiin. Ruuska olkoon sitten numerolla 3. suurimmaksi osaksi, mutta Nokkalan pitäisi ykköskärjessä saada oikea ja aito mahdollisuus. Nokkalan prosentit eivät varmasti olleet 2-3 välillä korkeat. Totta, mutta eipä ne edellä olleet juoksevat jalatkaan tainnut nopeita olla. Hieman eriasia viedä Laaksoja ja Kivipeltoja, kuin Saukkoa ja Mäentaustaa.

On totta, että Koplalla olisi erittäin huonokätinen linja, jos siellä samalla pelaisi Saukko ja Nokkala. Ehkä Haimi tietää ulkopelipaikat ja sijoittumiset paremmin.

Jos osaat tulkita pesäpallo-ottelun ja -kauden tilastoja, huomaat, että Ruuska on oikeasti ollut Laaksoa parempi mailan varressa. Tästä tuskin tarvitsisi edes keskustella. Ulkopelissä Laakso oli sitten ihan täysin sysipaska. Missä joukkueessa välimies ei tee yhtään paloa vaihtotilanteissa? Aivan.
On siinä hieman eroa, että onko välimiehenä esim. Niko Korhonen vai Toni Laakso. Siinä oli esimerkiksi yksi valtava ero finaalijoukkueiden ulkopelissä.

Tykkään tästä keskustelusta, koska tämä on erittäin ajankohtainen ja varmasti me molemmat haluamme Koplan parasta.

Valtteri Hämäläinen on pelaaja, josta minun on ollut toistaiseksi vaikea muodostaa mielipidettä. Juniorina minulle jäi kuva hyvällä heittokädellä varustetusta kopparista, jolla ei ole sisäpelissä mitään käyttöä. Rehellisesti sanottuna olisin toivonut Teemu Nurmion paluuta Koplaan, mutta viime kaudella ainakin Koplaa vastaan Hämäläinen pelasi pirteästi myös sisällä, joten antaa pojan näyttää. Toivon, että useassa pelissä runkosarjassa Hämäläinen nähdään kopparina ja Hacklin jokerina, mutta pudotuspeleissä parempi pelaa.

Hacklin taas on minusta koko uransa ollut vähän aliarvostettu pelaaja, joka oli pleijareissa tällä kaudella ehkä Dahlströmin ohella Koplan paras pelaaja. Varmasti oli vaivoja, mutta kuka oli tällä kaudella parempi kolmoskoppari Superpesiksessä? Hacklin-Mäentausta oli tälläkin kaudella sarjan paras kopparipari minun puolueellisesti mielestäni. 😉

Laakso oli minulle suuri pettymys Koplassa. Aina on puhuttu suuresta potentiaalista ja parhaimmillaan Tono on ollutkin todella hyvä, mutta lopulta hän oli aina loukkaantunut tai alisuoritti ratkaisupeleissä. Arttu Ruuskalla on myös suuri potentiaali, mutta hänkin on minusta toistaiseksi vaan väläytellyt. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen ja yllättynyt, että hän pelaa ensi kaudella Koplassa. Hyvät jalat ja lyöntivoimaa löytyy, mutta se iso läpimurto on minusta silti vielä tekemättä.

Iiro Nokkalaa on koeteltu Koplassa isolla kädellä. Muuteman vuoden hän on ollut valmis pelaaja Superpesikseen, mutta silti rooli on ollut se kolmastoista pelaaja. Ensi kaudella se ei enää sitä ole ja siksi toivon, että Nokkala laittaa myös fysiikkansa kuntoon, koska taidoista se ei ole kiinni. Minunkin haave on, että Iiro dominoisi sarjassa numerolla kolme ja nyt se pitää näyttää Haimille jo hallikaudella, että hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa, kun laittaa Nokkala avainrooliin.

Isossa kuvassa odotellaan vielä vahvistuksia siirroille, mutta näyttää siltä, että Kopla tiputtaa pelaajabudjettia ja siitä tulee ennemmin kärjen haastaja, kun finaalisuosikki. Ensi kausi voi olla välikausi tai sitten tämä ”alakoiran” yllätysmahdollisuus käytetään maksimaalisesti hyväkseen.
 
Viestejä
3,498
Valtteri Hämäläinen on pelaaja, josta minun on ollut toistaiseksi vaikea muodostaa mielipidettä. Juniorina minulle jäi kuva hyvällä heittokädellä varustetusta kopparista, jolla ei ole sisäpelissä mitään käyttöä.
Hämäläisen käyttökelvottomuudesta sisäpelissä todistettiin HP:nkin topicissa. Verrataan tässä Hakin ja Hämäläisen tilastoja/ottelu A-pojissa: Hämäläinen (Hakki suluissa) löi keskimäärin 1,2 (0,5) juoksua, toi 0,8 (0,4) ja löi kärkkäreitä 3,6 (2,9). Hämäläinen pelasi eniten numeroja 7, 6 ja 4.

Tässä vuoden 2019 KPL:n A-poikien lyöjätilasto runkosarjassa:

 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
17
Olen Laken kanssa hyvin samaa mieltä. Hakki pelasi syksyllä parhaat pudotuspelinsä. Vaihtaminen oli hyvää ja tuliko hänen tontilta yhtään läpilyöntiä. Ensi kaudella tarvitaan enemmän lyöntiosaamista HHämäläinen on hyvä istuttaa kolmoskoppariksi ja Hakille jokeripaita.
Laakso oli paljon pois ja onnistumisia ei tullut syksyn tärkeissä peleissä. Laakso on katsottu kortti. Kaikkea hyvää Tonolle tulevaisuudessa.
Nokkala on istutettava ensi kaudella numerolle, potentiaali ja osaaminen on liian iso hukattavaksi.
Mielestäni suurin kysymysmerkki ensi kaudelle on Kohonen. Kokeneita lähtijöitä on paljon. Toni oli koko kauden tasainen suorittaja. Syksyn suoritukset oikeuttavat jatkosopimukseen ja kolmosvahdin paikan.

Koplalla on tulossa ensi kesälle mielenkiintoinen joukkue, joka varmasti ottaa paikan top 5:ssä, jopa top 3:ssa.
 
Viestejä
4,096
Maksumuurin takana mutta hyvä juttu.


Olen kyllä itsekin huomannut että Kouvolassa yleisö on arvostanut myös hopeaa, se on kuitenkin vuosikymmeniin ollut paras lopputulos, kulta ei ole koskaan ollut oletusarvo kauteen lähtiessä eikä sen saavuttamatta jättäminen suuri epäonnistuminen.

Minä ainakin olen fanina joka vuosi kiitollinen seuralle jo mitalipeleihin pääsystä. Osa joukkueista ei ole ikinä niitä nähnyt, finaalista ja sen huumasta puhumattakaan.

Ja vaikka täällä on heikentymisestä puhuttu niin minä olen Pekan kanssa samoilla linjoilla että ei tässä mitään heikennytä, ensi vuonna annetaan vähintään yhtä kova vastus ennakkosuosikeille 💪

Kouvola on takuuvarmasti yksi kärkiseuroista. Vaikka Toni Laakso, Jere Dahlström ja Sasu Toikka eivät ensi kaudella puekaan Koplan paitaa päälleen, uudet hankinnat – Arttu Ruuska, Ossi Meriläinen, Jasperi Luoma ja Valtteri Hämäläinen – tekevät joukkueesta edelleen kivikovan. Loukkaantumiset ovat toki aina vaikeasti ennakoituja muuttujia, mutta joukkueen nuorentaminen palvelee myös sitä, että joukkue kestäisi paremmin raskaan kauden rasituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
674
Maksumuurin takana mutta hyvä juttu.


Olen kyllä itsekin huomannut että Kouvolassa yleisö on arvostanut myös hopeaa, se on kuitenkin vuosikymmeniin ollut paras lopputulos, kulta ei ole koskaan ollut oletusarvo kauteen lähtiessä eikä sen saavuttamatta jättäminen suuri epäonnistuminen.

Minä ainakin olen fanina joka vuosi kiitollinen seuralle jo mitalipeleihin pääsystä. Osa joukkueista ei ole ikinä niitä nähnyt, finaalista ja sen huumasta puhumattakaan.

Ja vaikka täällä on heikentymisestä puhuttu niin minä olen Pekan kanssa samoilla linjoilla että ei tässä mitään heikennytä, ensi vuonna annetaan vähintään yhtä kova vastus ennakkosuosikeille 💪
Olen samaa mieltä, että joukkueessa on edelleen todella paljon kokemusta ja uudet hankinnat ovat siinä iässä että kehittyvät vielä, vaikka ovat jo nyt hyviä.Uudet kasvot tuovat aina piristystä vanhoille parroille.Ja pitää muistaa että Kouvolassa on aina ollut kova harjoittelu kulttuuri.Me ei aina Kouvolassa edes tajuta kuinka hieno ja toimiva seura Kopla on.Organisaatio on suuri,joka vuosi pystytään voittamaan,myös ensi kesänä.
 
Viestejä
4,096
"Lisäksi Kouvolan Sanomien tietojen mukaan lajilegenda Toni Kohosen, 44, jatkaminen Koplassa on jopa todennäköisempää kuin mikään seurasiirto tai uran lopettaminen."

😎
 
Viestejä
674
"Lisäksi Kouvolan Sanomien tietojen mukaan lajilegenda Toni Kohosen, 44, jatkaminen Koplassa on jopa todennäköisempää kuin mikään seurasiirto tai uran lopettaminen."

😎
Joo,jo ennen finaaleja Koden kanssa juteltiin jatkosta.Taitaa tuo siviilipuoli olla Kouvolassa kohdillaan.Ainakin mitä on tullut juteltua asianomaisen kanssa.Kodella on mielestäni edelleen annettavaa pelikentällä,puhumattakaan kuinka paljon häneltä voi oppia.Kun noita yli kolmekymppisiä poistuu neljä niin kyllä yks 44-vuotias vielä menee sapluunaan.
 
Viestejä
1,441
Kpl on aika monena vuonna esitellyt uudet pelaajat sponsoreille järjestetyssä kahvitilaisuudessa. En tiedä miten korona vaikuttaa tilanteeseen.
 
Viestejä
4,096
Piti käydä vakoilemassa kenttäremonttia tänään, siellä ne oli miehet hommissa ja tuliterää mattoa kentän laidalla odottamassa :cool:

F6E58E01-FDCB-4833-A4F6-ED5E7A67E01D.jpeg
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös