Supervuoro Verkkolehti »

KPL 2020

Viestejä
674
Ei voi mitään, mutta KPL SP peluutus oli järkevämpää kun Tahkolla.
Tahkon rosterilla pitäisi pystyä laadukkaasempaa tekemiseen.
Kaarelta kyllä kuului hyvin kommentteja epäonnistuneiden suoritusten jälkeen omille.
Jopa Kore sai kuittia vaihtoilanteessa epäonnistumisen jälkeen.
Ei tuo Tahkon rosteri kovin erikoinen ole.Tahkon ongelma on ulkopeli ja muutamaan lyöjään keskittyvä sisäpeli.Mitä olen vuosia seuraillut eri joukkueiden pelaamista niin mielestäni Tahkon pelaajien fysiikkassa on kehittämistä.
 
Viestejä
1,150
Lammila kärkkärit 80% ja Toikka 67% melko korkea rima jos tuo on aika vaikeuksissa. Tosin en peliä nähnyt joten voi olla että nähtyäni olisi ollut @Lake :n kanssa samaa mieltä.

Näköjään rima oli korkealla, mutta en vilkaissut tilastoja. Näköjään muistijälki jäi vain niistä tilanteista, kun Tahko pääsi palot syömään. Tuollainen alusta on kyllä vaihtolyöjälle haastava, kun pallo ei pyöri ollenkaan, mutta ei meillä tilastojen valossa ollut mitään heikkoa. 😅
 
Viestejä
11,744
No puhtaasti tilastojen valossa kaikilla jokereilla oli huono päivä roolista riippumatta. Sen lisäksi vielä varsinainen kärki pääsi kentällä vain joka toinen kerta.

21 paloa joista seitsemän kertaa paloi lyöjä, viisi kotiin, viisi kolmoselle ja kaksi näistä paavaihtajan eli Toikan lyönneillä, Lammilan lyönneillä ei palanut etenijöitä mutta paloi itse kerran lyöntivuorollaan.

Kausi alussa vasta.
 
Viestejä
3,498
Erittäin hyvä uutinen oli Laakson kunto, johon Haimi oli tyytyväinen. Huippukuntoinen Laakso on Koplan menestymiselle tärkeä. Toinen hyvä uutinen hallipeleistä tähän asti on ollut Kohosen mailavire, eilen ainoa 100 %:n mies. Jos ulkopeli ei suju - mitä se on ilmeisesti tehnyt - on Kohosella käyttöä jokerina sekä vaihtajana että kotiuttajana. Silloin tosin taitaisi Dalla pudota penkille, jos prosentit jäävät jonnekin alle 40:n tason, koska Kopla tarvitsee kaksi etenijäjokeria.
 
Viestejä
11,744
"Tahkon molemmat juoksut löi ex-koplalainen jokeri Juha Korhonen. "
Onhan se tietysti noinkin :p

Kiistaton fakta ja linjassa yleisen lähestymisen kanssa. Kyllä JoMankin ulkopelitaktiikan isä on ex-HP:lainen koppari.
 

LBC

Viestejä
3,605
Kiistaton fakta ja linjassa yleisen lähestymisen kanssa.

No hmh toki Pennanen pelasi muutaman pelin Joensuussa ennen Haminaa ja sitten palasi aikoinaan monen seuran kautta Joensuuhun pelinjohtajaksi. Korhonen kuitenkin pelasi Hyvinkäällä koko ikänsä ennen paria vuotta Koplassa. KS:n juttua lukeva ei niin pesis-kiinnostunut saattaisi kuvitella että aijaa tällainen Kouvolan poika on mennyt Hyvinkäälle. Mut saahan noin toki kirjoittaa.
 
Viestejä
1,150
Erittäin hyvä uutinen oli Laakson kunto, johon Haimi oli tyytyväinen. Huippukuntoinen Laakso on Koplan menestymiselle tärkeä. Toinen hyvä uutinen hallipeleistä tähän asti on ollut Kohosen mailavire, eilen ainoa 100 %:n mies. Jos ulkopeli ei suju - mitä se on ilmeisesti tehnyt - on Kohosella käyttöä jokerina sekä vaihtajana että kotiuttajana. Silloin tosin taitaisi Dalla pudota penkille, jos prosentit jäävät jonnekin alle 40:n tason, koska Kopla tarvitsee kaksi etenijäjokeria.

Kyllä Laakso, Kohonen ja Dahlström tekevät Koplasta paljon lyontivoimaisemman joukkueen. Laakso ja Kohonen ovat molemmat myös loistavia vaihtolyöjiä, joten luulen, että tällaisella lyöntijärjestyksellä saadaa usein rakennettua tilanne Dahlströmille ja peräpäälle, vaikka ykköskärki ei ole juoksua onnistunut lyömään. Uskon myös, että Haimi ei Dallaa laita lyömään ainakaan Laakson ja Latvalan eteen.

Ulkopelissä Kohonen pärjää varmasti, kuten näissä muutamissa harjoituspelissä on jo nähty. Kode ottaa palloa hyvin kiinni, lukee peliä hyvin ja heittokäsi on edelleen loistava. Luulen, että varsinkin ykköstilanteeseen Kopla saa rakennettua sumpun, jota pienillä ja ohituksilla on vaikea purkaa. Siinä on todella monta kovakätistä pesäpalloilijaa.

Siihen en usko, että Haimi tiputtaa Dahlströmiä kokoonpanon ulkopuolelle, vaikka lyönti ei olisi ihan kepissä. Dallan ei tarvitse lyödä 100 juoksua, mutta hän on silti monipuolinen ratkaisija, joka pystyy lyömään mitä peli vaatii. Luulen, että Dalla lyö kuitenkin ensi kaudella yli 80 juoksua.
 
Viestejä
3,498
Siihen en usko, että Haimi tiputtaa Dahlströmiä kokoonpanon ulkopuolelle, vaikka lyönti ei olisi ihan kepissä.
Tiputtanee, jos Dallan prosentti jää jonnekin 35:een tai jos jostain syystä Kohonen ei mahdu ulos tai pysty vaikkapa pienten vaivojen vuoksi siellä pelaamaan. Punnittavana Haimilla on, kun ja jos pelataan kahdella etenijäjokerilla, onko lyöjänä/vaihtajana Kohonen vai Dahlström. Itse pidän Kohosta parempana kaikilla osa-alueilla, mutta päivän kunto ratkaisee. Kahden lyöjäjokerin käyttö ei liene järkevää, kun hyviä lyöjiä on enemmän kuin hyviä etenijöitä.
 
Viestejä
1,150
Ruudusta näki huonosti pelaajia, mutta voiton ratkaisija oli Tahkon pelaaja, joka ei ollut 2-pesässä tilanteessa, missä Koplan kärki olisi tylsytetty. Jatko on historiaa - vain voittajat muistetaan.

Mielenkiintoinen näkemys. Koplallakin taisi itse mestari Kohonen pudottaa varmasta palosta kolmostilanteen, josta Kore löi Tahkolle juoksun. Itse olen sitä mieltä, että Koplan voiton ratkaisivat hyvät lyönnit Laaksolta, Latvalalta ja lopulta Kohoselta. Kopla pelasi myös parempaa ulkopeliä ja teki enemmän tilannetta, joten tällaiset ”voittajat muistetaan” kommentit tuntuvat oudoilta. Millä mittareilla Tahko olisi tuosta ansainnut enemmän?
 
Viestejä
606
Ulkopelissä Kohonen pärjää varmasti, kuten näissä muutamissa harjoituspelissä on jo nähty. Kode ottaa palloa hyvin kiinni, lukee peliä hyvin ja heittokäsi on edelleen loistava.
Tiedän,että tämä viesti taas herättää tunteita, mutta ihan alkuun totean, että olen varmasti ensimmäisenä myöntämässä jos olen väärässä. Ja toiseksi olen mielelläni väärässä tämän asian suhteen. Olisihan se huikea tarina, jos 44-vuotias noviisi ottaisi paikan mestaruutta tavoittelevan jengin linjasta puhtaasti pelillisten syiden takia, eli olemalla parempi kuin haastajansa. Mutta kun täällä esitetään vahvoja ja perusteltuja mielipiteitä asioista, niin kaipa sitä voi niin sanotusti kantaa kortensa kekoon. Minulla ei nimittäin ole tuota luottamusta siihen, että Kohonen pärjää varmasti ulkopelissä, etenkään hallipelien ja treenien perusteella. Perustelut: kyseessä on 44-vuotias pelaaja, joka on linjassa täysi noviisi, käytänössä siis debytantti. Linjassa ei riitä kova heittokäsi yhdistettynä lukkarin tontilta hankittuun pelinlukutaitoon, jos jalat ei riitä. Tarvitaan nopeita reaktioita sekä räjähtävyyttä liikkeelle lähdöissä. Näitä ominaisuuksia Kodella ei enää tänä päivänä ole, ei vaikka kuinka menneitä muistelisi. Ja siksi aika ajoi ohi lukkarin hommissa. Kun pelinluku ja kova käsi eivät enää riittäneet, oli aika siirtyä ykköspesikseen. Kun lueskelee kommentteja yhden lajihistorian parhaan linjapelaajan - Sami Haapakosken - otteista viime kaudelta, niin niissä nousee esiin, etteivät jalat enää tahdo riittää. Mutta kuten sanoin, todellakin toivon, että Haapakoskea 6 vuotta vanhemman Toni Kohosen jalat riittävät siihen, että ehtii pallojen eteen ja alle riittävän nopeasti, jotta voi käyttää kovaa heittokättä, joka ei liene kuitenkaan ole enää aivan huippuvuosien tasolla. Mutta onneksi tämä ei ole uskon asia, vaan kesän kovat pelit ja kelit kertovat minkä joukkeen linja tekee tarvittavat palot. Siihen asti on vain erilaisia mielipiteitä ja arvailuja. Oma arvaus on, että kohdille tulevat jäävät räpylään suht varmasti, mutta kurotusta vaativat viuhuvat ohi. Uskallan tämän arvion heittää, vaikka kyseessä on kaikkien aikojen pesäpalloilija.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
3,498
Tiedän,että tämä viesti taas herättää tunteita, mutta ihan alkuun totean, että olen varmasti ensimmäisenä myöntämässä jos olen väärässä. Ja toiseksi olen mielelläni väärässä tämän asian suhteen. Olisihan se huikea tarina, jos 44-vuotias noviisi ottaisi paikan mestaruutta tavoittelevan jengin linjasta puhtaasti pelillisten syiden takia, eli olemalla parempi kuin haastajansa. Mutta kun täällä esitetään vahvoja ja perusteltuja mielipiteitä asioista, niin kaipa sitä voi niin sanotusti kantaa kortensa kekoon. Minulla ei nimittäin ole tuota luottamusta siihen, että Kohonen pärjää varmasti ulkopelissä, etenkään hallipelien ja treenien perustella. Perustelut: kyseessä on 44-vuotias pelaaja, joka on linjassa täysi noviisi, käytänössä siis debytantti. Linjassa ei riitä kova heittokäsi yhdistettynä lukkarintontilta hankittuun pelinlukutaitoon, jos jalat ei riitä. Tarvitaan nopeita reaktioita sekä räjähtävyyttä liikkeelle lähdöissä. Näitä ominaisuuksia Kodella ei enää tänä päivänä ole, ei vaikka kuinka menneitä muistelisi. Ja siksi aika ajoi ohi lukkarin hommissa. Kun pelinluku ja kova käsi eivät enää riittäneet, oli aika siirtyä ykköspesikseen. Kun lueskelee kommentteja yhden lajihistorian parhaan linjapelaajan - Sami Haapakosken - otteista viime kaudelta, niin niissä nousee esiin, etteivät jalat enää tahdo riittää. Mutta kuten sanoin, todellakin toivon, että Haapakoskea 6 vuotta vanhemman Toni Kohosen jalat riittävät siihen, että ehtii pallojen eteen ja alle riittävän nopeasti, jotta voi käyttää kovaa heittokättä, joka ei liene kuitenkaan ole enää aivan huippuvuosien tasolla. Mutta onneksi tämä ei ole uskon asia, vaan kesän kovat pelit ja kelit kertovat minkä joukkeen linja tekee tarvittavat palot. Siihen asti on vain erilaisia mielipiteitä ja arvailuja. Oma arvaus on, että kohdille tulevat jäävät räpylään suht varmasti, mutta kurotusta vaativat viuhuvat ohi. Uskallan tämän arvion heittää, vaikka kyseessä on kaikkien aikojen pesäpalloilija.
Luotan siihen, että Kopla ja Haimi osaavat arvioida näkemänsä perusteella, ketkä pelaavat linjassa. Kenellekään ei liene luvattu varmaa pelipaikkaa. Varmaan on jo nyt nähty, onko Kohosella edellytyksiä pelata kolmosvahtina. Jos ulkopeli ei suju riitävän hyvin, on Kohosella jo nyt nähdyn perusteella käyttöä jokerina. En lähtisi ainakaan etukäteen tuomitsemaan, ettei Kohonen voi pärjätä ulkona.
 
Viestejä
1,150
Tiedän,että tämä viesti taas herättää tunteita, mutta ihan alkuun totean, että olen varmasti ensimmäisenä myöntämässä jos olen väärässä. Ja toiseksi olen mielelläni väärässä tämän asian suhteen. Olisihan se huikea tarina, jos 44-vuotias noviisi ottaisi paikan mestaruutta tavoittelevan jengin linjasta puhtaasti pelillisten syiden takia, eli olemalla parempi kuin haastajansa. Mutta kun täällä esitetään vahvoja ja perusteltuja mielipiteitä asioista, niin kaipa sitä voi niin sanotusti kantaa kortensa kekoon. Minulla ei nimittäin ole tuota luottamusta siihen, että Kohonen pärjää varmasti ulkopelissä, etenkään hallipelien ja treenien perusteella. Perustelut: kyseessä on 44-vuotias pelaaja, joka on linjassa täysi noviisi, käytänössä siis debytantti. Linjassa ei riitä kova heittokäsi yhdistettynä lukkarin tontilta hankittuun pelinlukutaitoon, jos jalat ei riitä. Tarvitaan nopeita reaktioita sekä räjähtävyyttä liikkeelle lähdöissä. Näitä ominaisuuksia Kodella ei enää tänä päivänä ole, ei vaikka kuinka menneitä muistelisi. Ja siksi aika ajoi ohi lukkarin hommissa. Kun pelinluku ja kova käsi eivät enää riittäneet, oli aika siirtyä ykköspesikseen. Kun lueskelee kommentteja yhden lajihistorian parhaan linjapelaajan - Sami Haapakosken - otteista viime kaudelta, niin niissä nousee esiin, etteivät jalat enää tahdo riittää. Mutta kuten sanoin, todellakin toivon, että Haapakoskea 6 vuotta vanhemman Toni Kohosen jalat riittävät siihen, että ehtii pallojen eteen ja alle riittävän nopeasti, jotta voi käyttää kovaa heittokättä, joka ei liene kuitenkaan ole enää aivan huippuvuosien tasolla. Mutta onneksi tämä ei ole uskon asia, vaan kesän kovat pelit ja kelit kertovat minkä joukkeen linja tekee tarvittavat palot. Siihen asti on vain erilaisia mielipiteitä ja arvailuja. Oma arvaus on, että kohdille tulevat jäävät räpylään suht varmasti, mutta kurotusta vaativat viuhuvat ohi. Uskallan tämän arvion heittää, vaikka kyseessä on kaikkien aikojen pesäpalloilija.

Hyvä, että on mielipiteitä. Olen samaa mieltä siitä, että Kohosen suurin haaste on, että riittääkö liike. Tämä sama koskee koko Koplan polttolinjaa, jos se pelaa koosteella Kohonen, Lammila, Laakso ja Latvala. Toisaalta kokemusta ja heittovoimaa taas löytyy paljon, ja ulkopelissä ehkä tärkeintä on kuitenkin oikea sijoittuminen.

Kun puhutaan noviisista, niin aika moni lukkari on siirtynyt linjaan hyvällä menestyksellä. Jos miettii, vaikka Laaksoa, Perttu Hautalaa, Mikko Röppästä tai Markus Meriläistä. Kaikki ovat olleet lopulta todella hyviä linjapelaajia, joten tästä argumentista olen eri mieltä.

Mielenkiintoista nähdä, mutta minä pysyn kannassa, että Kohonen tulee olemaan ulkona yllättävän hyvä ja siinä ei tule olemaan Koplalla ongelmaa.
 
Viestejä
1,822
Nyt juttu on niin, että KPL on samassa tilanteessa kuin naisten puolella Porin Pesäkarhut. Kuvitellaan vuodesta toiseen, että ikääntyvällä joukkueella voitetaan jotakin suurta, suomenmestaruutta. Ei onnistu kummallakaan joukkueella.
 
Viestejä
1,810
Hallipeleissä hidas alusta helpottaa ulkopeliä. Kesä totuuden näyttää. Kohosella on ollut jalkojen kanssa ongelmia useampana kautena, eikä selkäkään ole ollut ongelmaton, vaikka "supermiehen" viittaa hänen ylleen on tarjottu. Miten jalat kestää superpesiskauden rasituksia, jos ykkösessä lukkarin tontilla meni jalattomaksi niin, ettei voinut viimeistä peliä pelata? Veikkaan, ettei kauaa mene, kun kaivaa ruutupaitaa ylle kesäkauden alettua.
 
Viestejä
606
Kun puhutaan noviisista, niin aika moni lukkari on siirtynyt linjaan hyvällä menestyksellä. Jos miettii, vaikka Laaksoa, Perttu Hautalaa, Mikko Röppästä tai Markus Meriläistä. Kaikki ovat olleet lopulta todella hyviä linjapelaajia, joten tästä argumentista olen eri mieltä.
Ihan ei näitä pelaajia voi mielestäni verrata Kohoseen:
- Toni Laakso siirtyi linjaan 31-vuotiaana, eli 13 vuotta Kohosta nuorempana
- Perttu Hautala 24-vuotiaana, 20 vuotta nuorempana
- Mikko Röppänen 27-vuotiaana, 17 vuotta nuorempana
- Markus Meriläinen debytoi superpesikseksessä 18-vuotiaana pelaten koko kauden linjassa, ja valittiin vuoden tulokkaaksi. Siirtyi takaisin linjaan 28-vuotiaana, 16 vuotta Kohosta nuorempana.
 
Viestejä
1,810
Jos tarkemmin analysoi Kohosen ulkopeliä Tahkoa vastaan, niin tilastot näyttää tältä:

0-tilanne:
3 lyöntiä, joista yksi tehty palo, yksi pysäytys, yksi koppi (ei haavaa)

0-1 tilanne:
Pelipaikka etulukija: 6 lyöntiä, joista 3 tehtyä paloa, yksi pysäytys, yksi räpylän ali ja yksi kääntöohitus johon ei ehtinyt reagoida
Pelipaikka 3v: yksi lyönti, lyönnin pysäytys

1-2 tilanne:
Pelipaikka 3v: ei lyöntejä, yksi kiinniottovirhe polttoheitosta.

Takatilanne:
Pelipaikka 3p: kaksi lyöntiä kolmossaumaan, kaksi juoksua.
Lisäksi yksi pussari kohti, jonka 3v ehti katkaista.
Pelipaikka 3v: ei lyöntejä.

Koko pelissä siis Kohonen pääsi käsiksi 12 lyötyyn palloon, eli sai kaikessa rauhassa käyskennellä.
 
Viestejä
4,767
 
Viestejä
2,807
Jos tarkemmin analysoi Kohosen ulkopeliä Tahkoa vastaan, niin tilastot näyttää tältä:

0-tilanne:
3 lyöntiä, joista yksi tehty palo, yksi pysäytys, yksi koppi (ei haavaa)

0-1 tilanne:
Pelipaikka etulukija: 6 lyöntiä, joista 3 tehtyä paloa, yksi pysäytys, yksi räpylän ali ja yksi kääntöohitus johon ei ehtinyt reagoida
Pelipaikka 3v: yksi lyönti, lyönnin pysäytys

1-2 tilanne:
Pelipaikka 3v: ei lyöntejä, yksi kiinniottovirhe polttoheitosta.

Takatilanne:
Pelipaikka 3p: kaksi lyöntiä kolmossaumaan, kaksi juoksua.
Lisäksi yksi pussari kohti, jonka 3v ehti katkaista.
Pelipaikka 3v: ei lyöntejä.

Koko pelissä siis Kohonen pääsi käsiksi 12 lyötyyn palloon, eli sai kaikessa rauhassa käyskennellä.

Olisiko vielä Kohosen lähimaastoon suuntautuneiden lyöntien vaikeusasteesta analyysiä? Jokin pieni osa saattaa aina lyöjän osuudellakin olla pallon kiinniotettavuuteen.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös