Supervuoro Verkkolehti »

Yleinen keskustelu koronapandemiasta

Viestejä
11,744
Toisaalta taas, pystytäänkö tilannetta viemään ehkä koskaan 0-tasolle?

Me kaikki luetaan varmaan koko lailla paljon koronasta nyt joten toistelem vain lukemaani. Ei voi tietää vielä tiedetään liian vähän. Oletettavaa kait on että ainakaan 2019 ei Euroopassa ole vielä nollatasoa ellei jotain ihan ihmeellistä tapahdu. Mutta asian kanssa opitaan elämään.

Kuinka kauan immuniteetti pitää? Puoli vuotta? Kaksi vuotta? Elinikä? Jotain muuta mitä?

Saadaanko rokote kehitettyä? Ja jos niin milloin? SARSiin ja MERSiin ei ole vieläkään rokotetta mutta se voi kyllä johtua siitä, että epidemiat kuihtuivat omia aikojaan joten paine oli pienempi. Yleisesti sanotaan että vähintään 1,5 v menee ja siitä on nyt pari kuukautta kulunut.

Löydetäänkö toimiva tehokas hoito/lääke jolla tarttunut virus saadaan nujerrettua tehokkaasti ja turvallisesti siedettävällä kustannuksella.

Jos olisi näkijä ja tietäisi niin Lontoosta saisi varmaan hyväkertoimisia vetoja.
 
Viestejä
3,478
Ennenkuin pelejä voidaan miettiä, on jonkun viisaan ratkaistava se, milloin rajoitteita aletaan purkaa. Jos se tehdään liian aikaisin, niin epidemia puhkeaa kukoistukseen uudelleen. Toisaalta taas, pystytäänkö tilannetta viemään ehkä koskaan 0-tasolle?

Juu, siinäpä kysymys? 🤔
Veikkaanpa nyt, nottei ens kesänä kovin isoja spektaakkeleita järkätä...
Kai tuo tuosta joskus, jotenki saadaan sille 0-tasolle? Samoin kuin nuo muutki pandemiat historias on saatu. Ja ajan myötä kehitetään rokotteet yms...

En tiedä, kyllä tää mittakaavas yllätti.
Ei monikaan varmaan vielä helmikuun lopus olis tämmöstä aavistanu kuitenkaan...?
Kyllä korpee suht isosti! Perkeleen moisen riesan se Kiinan maa meille anto... 😡😡
 
Viestejä
1,667
No jos tää ei ois lähtenyt Kiinasta, niin jostain "joka tapauksessa" ajan myötä olisi kuitenkin tullut .. (
Sodan jälkeen vaikeimpia tilanteita, mikä maita ja maailmaa kohtaa!
Olemme siis todistamassa hyvin erikoista ajanjaksoa, ties kuukausikaupalla vielä eteenpäin?
- Eipä liene Intian tai Moskovan valtavat väkimäärät milloinkaan olleet ulkonaliikkumiskiellossa, kuten nyt !!
Jotain todella historiallista siis!
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
3,478
Juu, onhan tämä kyllä historiallista ja ennen näkemätöntä ja kokematonta....

Olis voinu jäädä kyl nytkin kokematta, ei olis haitannu! 😡

Koko kevät ja kesähän täs on hyvin pitkälle pilalla. Saa nähdä saadanko esim. kouluja syksylläkään auki? Tää lukukausi on jo etänä...

Tekemiset on vähis, mutta edelleen ei tässä muuta voi kuin toivoa terveyttä kaikille! 👊
Toivotaan että mahd vähin vaurioin tää nyt menis. Kyl välil on luotto koetuksel... 🙄
 
Viestejä
3,478
Eka päivä muuten nyt, kun tartuntojen määrä pienempi kuin edellisenä! SK:n uuutisissa ainakin oli.
Eipä tietenkään mitään lopullista kerro, eikä välttis ole edes absoluuttinen tottuus, mutta siis testatuista on määrä pienin nyt tuon kiihtymisen jälkeen!

Kertoo ainakin siitä, notta nämä eristystoimenpiteet eittämättä toimii!
Edelleen olen myös sitä mieltä, että näitä olis voinu ja pitäny tehdä vieläkin tehokkaammin? Aina on jahkailtu se pari-kolme päivää, pitäskö, eikö pitäis, kunnes pitäis... Ei meidän tartte tässäki olla yhtä pöljiä kun ruotsalaiset!

Toinen vielä merkittävämpi tekijä on se, notta kuinka porukka näitä noudattaa. Alkuunhan sitä jengi piletti vaan Levillä ja baareis. Ikäriskiryhmäläiset oikeen uhmallaanki istuskeli kahvilois yms yms.

Nyt sitten on alettu noudattaa ohjeita, ja se näkyy heti! 👍

Mutta että, eihän tässä silti millään ennen heinäkuuta varmaan pystytä mitään alottaa, ja monet nyt perutut on varmaan peruttu, vaikka tartunnat olis huhtikuun puolen välin jälkeen nollas.... 🙄
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
11,744
Kertoo ainakin siitä, notta nämä eristystoimenpiteet eittämättä toimii!
Edelleen olen myös sitä mieltä, että näitä olis voinu ja pitäny tehdä vieläkin tehokkaammin? Aina on jahkailtu se pari-kolme päivää, pitäskö, eikö pitäis, kunnes pitäis... Ei meidän tartte tässäki olla yhtä pöljiä kun ruotsalaiset!

Olet Tikka sitä mieltä, että tollanen Unkarin hallintomalli ois Suomessakin ihan jees? Mitä sitä vaaleja järjestämään tai parlamenttia käyttämään lainsäädännössä kun hallitus ja pääministeri tietää paremmin :unsure:

Eiköhän tän myötä valmiuslakia etc. rukata paremmin tän tapaisiin taipuvaksi mutta toivottavasti parlamentaarisin keinoin.

Mitä tulee rajoitusten puremiseen niin itse olen ymmärtänyt niin, että rajoitukset eivät missään skenaariossa lyhennä epidemian kestoa vaan ainoastaan leikkaa sen huippua matalammaksi jolloin terveydenhoito selviää hommista paremmin. Tähän asti tartuntojen kasvuvauhti ja keskimääräinen sairastumisaika ovat olleet yhdessä sillä tasolla että terveydenhoidon kapasiteetti olisi väistämättä loppunut kesken. Jos rajoitukset oikeasti alkaneet purra niin voimme olla nyt tilanteessa että kaikille tehohoitoa tarvitseville löytyy tehopaikka jota voi pitää hyvänä suorituksena.

Oisko tiukemmat ja aiemmat rajoitukset jotenkin auttaneet enemmin, vaikea sanoa. Maailma ennen koronaa oli sellainen, että ei sen tuloa ehkä Etelä-Mannerta lukuunottamatta pysty estämään.
 
Viestejä
3,478
En mä nyt oikeen saanu tosta sun Unkarin mallista kiinni....
Meinasin vaan sitä, kun tässä on mun mielestä useaan otteeseen jahkailtu liikaa. Esim. Ekoja rajoitteita alettiin miettiä sillon muutama viikko sitten torstaina. Aina mietittiin, kateltiin, seurattiin tilannetta....
Kunnes 4 päivää myöhemmin toteutettiin se eka vaihe.
Toki on uus tilanne, mutta nähtiinhän me kuitenkin, miten muualla oli käyny, ihan jo Tanskas, Ruotsis ja Norjaskin.... 🤔

Sitte esim. Nämä ulkomailta palanneet pääsi täysin ilman kontrollia tulemaan Suomeen! Ne vaan tungettiin täysiin busseihin, ja perkele vielä pysähdeltiin matkan varrella yskimään ja paskomaan ABCille yms?
Tätähän olivat monet palaajatkin ihmetelleet, kun olivat odottaneet karanteenitoimenpiteitä, niin ei muuta kun halit ja tervetuloa?? 🤨

No tuohan jo myönnettiin virheeksi.

Sitten tää presidentin ja Marinin kinastelu siitä Nyrkin perustamisesta yms yms. On tossa noita ideologisia kinoja, vaikka ihmeen hyvin kuitenkin on puhallettu yhteen hiileen! 👍

Tätä mä meinasin lähinnä. Ymmärrätkö nyt? Ei siis nyt Diktatuuria tartte vielä... :)

Ja kyllä sitä jollain lailla pystyy hidastamisen ohella myös estämään? Siksihän ikäihmiset ja riskiryhmät on nyt eri vahvassa eristyksessä.

Ei se virus mikään hyttysparvi ole, joka hyökkää heti ku oven avaat! Ministeri Pekonen ehkä luulee niin, kun sillon sanoi tohon malliin.... :)

Lyhkäsesti siis kiteytettynä, tahtoo sanoa, sen jo klassikoks muodostuneen
lauseen: Mielummin ylireagoida, kuin ali? Oletko @MieVaan tästä eri mieltä?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
674
En mä nyt oikeen saanu tosta sun Unkarin mallista kiinni....
Meinasin vaan sitä, kun tässä on mun mielestä useaan otteeseen jahkailtu liikaa. Esim. Ekoja rajoitteita alettiin miettiä sillon muutama viikko sitten torstaina. Aina mietittiin, kateltiin, seurattiin tilannetta....
Kunnes 4 päivää myöhemmin toteutettiin se eka vaihe.
Toki on uus tilanne, mutta nähtiinhän me kuitenkin, miten muualla oli käyny, ihan jo Tanskas, Ruotsis ja Norjaskin.... 🤔

Sitte esim. Nämä ulkomailta palanneet pääsi täysin ilman kontrollia tulemaan Suomeen! Ne vaan tungettiin täysiin busseihin, ja perkele vielä pysähdeltiin matkan varrella yskimään ja paskomaan ABCille yms?
Tätähän olivat monet palaajatkin ihmetelleet, kun olivat odottaneet karanteenitoimenpiteitä, niin ei muuta kun halit ja tervetuloa?? 🤨

No tuohan jo myönnettiin virheeksi.

Sitten tää presidentin ja Marinin kinastelu siitä Nyrkin perustamisesta yms yms. On tossa noita ideologisia kinoja, vaikka ihmeen hyvin kuitenkin on puhallettu yhteen hiileen! 👍

Tätä mä meinasin lähinnä. Ymmärrätkö nyt? Ei siis nyt Diktatuuria tartte vielä... :)

Ja kyllä sitä jollain lailla pystyy hidastamisen ohella myös estämään? Siksihän ikäihmiset ja riskiryhmät on nyt eri vahvassa eristyksessä.

Ei se virus mikään hyttysparvi ole, joka hyökkää heti ku oven avaat! Ministeri Pekonen ehkä luulee niin, kun sillon sanoi tohon malliin.... :)

Lyhkäsesti siis kiteytettynä, tahtoo sanoa, sen jo klassikoks muodostuneen
lauseen: Mielummin ylireagoida, kuin ali? Oletko @MieVaan tästä eri mieltä?
Jälkiviisaus on aivan turhaa ja typerää.Se on helppo puskista huudella.Meillä on hyvät päättäjät joille toivoisi työrauhan.Ja voi se ylireagointikin joskus olla haitaksi.Eli pitääkö murhaaja vapaaksi päästyään laittaa varmuuden vuoksi uudestaan vankilaan ettei vain murhaa ketään.Huono esimerkki, mutta tämä on ylireagointia.Tsemppiä kaikille!
 
Viestejä
11,744
Meinasin vaan sitä, kun tässä on mun mielestä useaan otteeseen jahkailtu liikaa.

Lyhkäsesti siis kiteytettynä, tahtoo sanoa, sen jo klassikoks muodostuneen
lauseen: Mielummin ylireagoida, kuin ali? Oletko @MieVaan tästä eri mieltä?

En ainakaan ylireagoisi mutta reagoisin eli taidan olla. Perusteluni on seuraava ja olen näissäkin amatööri eli voin olla ihan väärässä.

Mä ajattelen jotenkin niin, että tällainen pisara ellei jopa aerosolitartuntana tarttuva virustauti johon ei ole estolääkettä eikä rokotusta ja jonka tarttuvuus on melko hyvä ja jota esiintyy kauungeissa useilla mantereilla on nyt vain on sellainen asia jota emme pysty täysin välttämään millään toimenpiteellä.

Liian kovat eristystoimet liian varhaisessa vaiheessa johtaa suurella todennäköisyydellä siihen että virus tulee useina aaltoina ja ehkä jopa niin että seuraavat aallot ovat ensimmäistä aaltoa voimakkaampia. Epidemian kokonaisläpiaika voi olla merkittävän pitkä. Useita kuukausia ellei jopa vuosi(a). Jos eristystoimet vaikuttavat ihmisten töihin pääsyyn, kulutukseen liikkumiseen jne olemme taloudellisesti ongelmissa. Miten maksamme viljelijälle viljasta jos emme saa duunista rahaa ja jos valtio vain painaa rahan niin luuletko vilhelijän myyvän samalla hinnalla porkkanakilon vielä kolmen kuukauden kuluttua.

Liian myöhäinen tai ei lainkaan eristystoimia johtaa siihen että terveydenhoidon kapasiteetti loppuu kesken mutta epidemia menee nopeammin ohi. Hintana on että ilman tehohoitoa jää sellaisia ihmisiä jotka saa keuhkokuumeen ja jäävät kuitenkin henkiin ja tämän hetken tiedon mukaan voivat menettää keuhkojen kapasiteetista jopa 30% ihan iästä riippumatta ja jollekin toi voi tarkoittaa ettei pysty työhänsä. Ei kuullosta kivalta kun alkaa toi Jukolan Viesti numero 30 lähestymään vai onkos se jo 31... Eli hitti talouteen pienempi mutta enemmin inhimillistä kärsimystä. Ei hyvää sekään.

Eli sopivia rajoittabia toimia parhaan ymmärryksen mukaan. En sulkisi Uuttamaata ennenkuin on sen aika koska ei se Uudenmaan sulkeminen estä kuitenkaan koronaa saapumusta Kymenlaaksoon ... Jos olemme onnekkaita saavutamme väestössä jossain vaiheessa vastustustason että epidemia hiipuu ja saatamme selvitä että vanhukset eivät sairastukkaan mutta mitään takeita moisesta ei ole.

Selkiskö miten näen?
 
Viestejä
3,478
No juu, selkis toki, selkiskös sulle miten minä meinasin?

Päämäärähän tässä nyt on sama meillä oppositiopuolueilla ja siellä vasemmistossakin, ettei tästä varmaan liikaa kannata kinastella.... :)

Tavoite on hyvä olla kirkkaana! Niin pitääkin, toivotaan että myös se saavutetaan! Tästäkin ollaan varmaan samaa mieltä? ;)
 
Viestejä
3,498
Ei se virus mikään hyttysparvi ole, joka hyökkää heti ku oven avaat! Ministeri Pekonen ehkä luulee niin, kun sillon sanoi tohon malliin....
tarttuvuus on melko hyvä ja jota esiintyy kauungeissa useilla mantereilla on nyt vain on sellainen asia jota emme pysty täysin välttämään millään toimenpiteellä.
Aika monesta asiasta kiistellään ja ollaan eri mieltä asiantuntijoiden keskuudessa. Ikävin väite, jos pitää paikkansa, oli tänään iltapäivälehdessä, että virus ryöpsähtää (kuin hyttysparvi!) aivastajasta tai yskijästä jopa kahdeksan metrin päähän, myös ulkoilmassa ja leviää mm. ilmastointikanavien kautta.



Toimenpiteitä on tehty, mutta itse toteuttaisin vielä ainakin seuraavat:

- Kaikille suositus käyttää vaikka itse tehtyjä suojaimia julkisilla paikoilla. Näin tehdään Aasiassa ja nyt esim. Saksassa. YLE:n toimittaja näytti itse tekemiään malleja telkkarissa tänään. Suomen käytännössä kismittää, että asiantuntijat perustelevat suojainohjeitaan sillä, ettei niistä ole itselle hyötyä ja niillä estetään vain näitä ryöpsähdyksiä, jos on itse levittäjä. Minusta juuri tuo olisi erittäin hyvä peruste käyttää niitä.

- Varusmiehet jääkööt kasarmeihin. Nyt ilmeisesti perustuslaki estää sen. Odotan pelolla, että kohta on tauti varuskunnissa ja sieltä sitten tulee tuhansia viruksen levittäjiä ennen kuin tulee koko varuskunnalle karanteeni. Eli tehdään vähän sama moka kuin aiemmin lentokentillä palaavien suhteen.

Poikkeusaika vaatii poikkeustoimia. Suomen systeemi demokraattisena tuntuu välillä liian hitaalta, kun perustuslakiviisastelijat saivartelevat ja pilkkua viilataan. En usko, että Suomessa kaapataan valtaa lopullisesti, vaikka nyt tehtäisiinkin etukenossa rohkeita päätöksiä ja ainahan voinee tehdä yli 5/6 enemmistöllä vaikeimmat päätökset.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
3,478
Kyllä vaan. Kansanedustaja Arja Juvonen muuten oli kaukaa viisas, kun jo tammi-helmikuun vaihtees teki kirjallisen kysymyksen, miten ollaan varustauduttu mahdollisen epidemian varalle?

Silloinhan hallituspuolueet lyttäsivät tuon lähinnä harhaisena pelon lietsomisena...

Tottahan silloin itsekin hieman ihmettelin, kun THL yms sanoi tämän olevan sitä kuuluisaa harmitonta kausiflunssaa.... No, onneksi nyt Suomessa ja maailmalla kuitenkin kuolleisuus-% on silti pieni. Suomessa melko tasan 1%.

Mut politiikka ehkä riittää tosta, niin nythän unohtui se tärkein ja merkittävämpi juttu, minkä sanoin, eli kansalaisten oma vastuu!

Siinä oltiin huonoja, ja vieläkin ihmetyttää, että pitääkö kaikki itsestäänselvyydet kieltää / määrätä? Tässä jos missä pitäs ajatella muitakin, eikä aina vaan itteään.....

Vielä mitä tulee noihin lehtijuttuihin, nin niistä ei kyllä ota selkoa?
Esim. on varmaan lyhyempi jo tehdä lista niistä oireista mitkä eivät ole jollain liittyneet koronan oireisiin? Niitä on ehkä polvilumpion lonksunta kävelles. Tai on varmaan jollain ollu sitäkin, just ennen koronavirusta....
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
11,744
Päämäärähän tässä nyt on sama meillä oppositiopuolueilla ja siellä vasemmistossakin,

Juu selkis mutta hetken luulin että pidät mua vassarina :cool:


Ikävin väite, jos pitää paikkansa, oli tänään iltapäivälehdessä (jompi kumpi), että virus ryöpsähtää (kuin hyttysparvi!)
- Kaikille suositus käyttää vaikka itse tehtyjä suojaimia julkisilla paikoilla. Näin tehdään Aasiassa ja nyt esim. Saksassa. YLE:n toimittaja näytti itse tekemiään malleja telkkarissa tänään. Suomen käytännössä kismittää, että asiantuntijat perustelevat suojainohjeitaan sillä, ettei niistä ole itselle hyötyä ja niillä estetään vain näitä ryöpsähdyksiä, jos on itse levittäjä. Minusta juuri tuo olisi erittäin hyvä peruste käyttää niitä.

-

Suuri osa niistä sairaalakuvissakin nähtävistä kertamasekistakin supjaa nimenomaan maskin käyttäjää sisäänhengityksessä. Ulospuhaölus ei mene suodattimen läpi juurikaan vaan puhaltaa sivuilta ulos.

Itsetehdyt puuvilla tms maskit ei sitten pysäytä pieniä partikkeleita kumpaakaan suuntaan suurin hyöty lienee se, että ei tule kosketeltua kasvojaan niin paljoa ja sitten nuo mainitsemasi aivastukset. Mutta en tiedä aivastuttaako koronan aiheuttama tauti sitten paljon? Ja se maski saattaa hämätä ihmisiä luulemaan, että etäisyyttä ei tarvita ja jos se oikeasti aerilosoituu niin etäisyyttä nimenomaan tarvitaan. Mutta onko niistä muuta harmia ni tuskin

itse kun hoidan 85+ v äitini ruokahuollon niin mieluusti toimiattaisin kolmosluokan maselja äidilleni äitini käytettäväksi jos niitä vain jostain saisi.
 
Viestejä
3,478
@MieVaan , hetken ehkä jo vähä pelkäsin! Mutta helpottava tieto! 👍👍 ;)

Ei kai ny noin fiksu äijä semmosta... ;) 🙃

Niin noista oireista, kuten tuossa ylempänä kirjotinkin jo....
Alus ainaki oli semmonen, notta nuha ei kuulu koronan oireisiin.
Kurkkukipu, yskä, pään ja lihasten särky ja kuume, oli niitä isompia oireita.
Mut sittenhän siihen on liitetty pahoinvointia, ripulia, mahakipua, silmätulehdusta... Mitä kukakin, missäkin lehdes kirjotteloo.... 🙄
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
3,478
Jeeps, tää on tämmöstä nyt kun ei ole kellään mitään tekemistä, niin jää aikaa kinasteluun tai keskusteluun extrasti.... :)

Tunteethan ja/tai hermohan täs on pinnassa monilla nyt. Kun kattoo esim. SoMen postauksia, niin osa alkaa flippaan jo pahasti.... 😥

Samoin kun puhutaan näistä vaurioista, niin varmasti tulee paljon ongelmia koronan takia, mut ei vars koronaviruksesta.

Paljon nyt jo syrjäytyneillä, masentuneilla, alkoholisoituneilla yms tilanne tod näk vaan pahenee. Resursseja ei ainakaan vapaudu hoitopuolelta.

Sitte nämä nyt työttömäksi jäävät, mahd konkurssin tekevät yrittäjät. 90-luvun lamankin aikaan moni päätyi epätoivoisiin ratkaisuihin...

Eihän tää hyvälle nyt näytä! Mutta myöskään ei välttämättä niin pahalle, kuin pahimmat skenaariot. Pitäs osata soveltaa, kuten täälläkin eräs Koplan mies mainitsi!

Kuitenkin euroopan pankin tuetkin suunnattu heti niille heikommassa asemassa oleville yrittäjille, kuten Kojamo, Citycon, TVO ja Fortum. Eiku siis.... 🙄

Ps. Toi otsikko vois ketjulle ollakin jo "Koronan uhka yhteiskunnalle?"
 
Viimeksi muokattu:

Elk

Viestejä
884
Tuota noin... Jätettäiskö poliittiset keskustelut näiltä palstoilta kokonaan pois, niille on kyllä riittämiin foorumeita muuallakin. Minä ainakaan en halua tietää kenenkään pesispalstalaisen poliittisia kantoja tai suuuntauksia. Jos sellainen virus alkaa täällä laajemmin leviämään, voi olla, että keskustelu pesiksestäkin (tai ainakin keskustelijat) vähenee samalla.
 
Viestejä
2,625
Tuota noin... Jätettäiskö poliittiset keskustelut näiltä palstoilta kokonaan pois, niille on kyllä riittämiin foorumeita muuallakin. Minä ainakaan en halua tietää kenenkään pesispalstalaisen poliittisia kantoja tai suuuntauksia. Jos sellainen virus alkaa täällä laajemmin leviämään, voi olla, että keskustelu pesiksestäkin (tai ainakin keskustelijat) vähenee samalla.

Ei politiikkaa tarvitse pelätä, mutta tässä osiossa soisi keskustelun liittyvän edes jollain lailla miesten superiin.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
3,012
Ei politiikkaa tarvitse pelätä, mutta tässä osiossa soisi keskustelun liittyvän edes jollain lailla miesten superiin.
Kyllä tosiaan tänne myös politiikkakeskustelu sopii, mutta pidetään se erillään pesiskeskustelusta. Tämän aiheen voi siis siirtää omaksi ketjukseen Vapaan keskustelun puolelle, tai mahdollisesti täältä puolelta pilkotaan viestejä uudeksi ketjuksi.
 
Viestejä
217
Pahalta näyttää, kun uutisissa joku asiantuntija väläytteli jo että rajoitukset pitää olla ainakin jouluun saakka ja ehkä sekään ei vielä riitä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös