Supervuoro Verkkolehti »

Keskustelua suomen kielestä

Viestejä
1,478
Aika turhaa off topicia, mutta nuorukainen viittaa nimenomaan nuoreen mieheen. Eikä ole vain nykyään, vaan pikemminkin päinvastoin, nykyään alkanut käyttö sekoittua myös naisista puhuttaessa.
Lähde: Suomen Kielitoimiston sanakirja
Kelmi on täysin oikeassa. Itse olen oppinut jo lapsena eli joskus "jatkosodan jälkeen" että nuorukainen on miespuolinen. Tämä on jostakin syystä alkanut hapertua nuoremman polven toimittajienkin eli kielenkäytön ammattilaisten (ainakin pitäisi olla) terminologiassa. Joka kerta särähtää korvaan. Toinen saman sarjaan kuuluva lapsusilmaisu on joukkio, jota on ruvettu jostakin ihmesyystä käyttämään synonyymina joukolle, porukalle. Urheiluruudussakin todettiin, kuinka innolla lasten joukkio pelasi pesistä leirillä viime kesänä. Joukkiohan on epämääräinen joukko, esimerkiksi rikollisjoukkio. Ei olisi aikaisemmin koskaan vastaavaa kuultu telkkarista tai luettu lehdestä. Tämä kielenhuollosta tällä kertaa.
No nyt kun osoitetaan minun "virheeni", niin jatkan mielenkiintoista porinaa uudessä paikassa. Jatkosodan jälkeinen aika ei vain mene riittävän kauaksi Suomen historiaan. Varmasti suomen kielen sanakirjassa on määritelty kyseinen sana koskemaan yksinomaan nuorta miestä jo todella kauan, muttei sekään tarkoita sanan koskeneen alun alkaen pelkästään miestä.
Alun perin nuorukaista on käytetty sanana lapsukaisen tapaan, siis sukupuolineutraalina. Jossain vaiheessa historiaa (käsittääkseni suunnilleen itsenäistymisen ja sotien välissä) on jostain syystä luovuttu sanan käytöstä naisista puhuttaessa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös