Supervuoro Verkkolehti »

Kankaanpään Maila 2021

Viestejä
1,822
Siirrätkö maalia?



Eihän se tietty aina osu, mutta tossa olikin jos ,..:unsure:

Se juoksija ottanee aina ainakin yhden askeleen enemmin kuin syöksyjä ja se askel tuottaa eteenpäin menevää voimaa. Olen tosi yllättynyt jos hyppyponnistus tuottaa enemmin eteenpäin vievää voimaa kuin ne juoksija kaksi askelta.

Tämä siis kun se juoksijan askel osuu pesän etureunaan, mitä se ei tietty aina tee mutta jos ...
Panen pisteen tähän aiheeseen. Saat olla ihan vapaasti sitä mieltä, että syöksymällä ei saavuteta mitään etua, ja minä olen sitä mieltä, että syöksymisestä on etua. PISTE. (.). Meillä on oikeus olla eri mieltä.
 
Viestejä
11,744
Panen pisteen tähän aiheeseen. Saat olla ihan vapaasti sitä mieltä, että syöksymällä ei saavuteta mitään etua, ja minä olen sitä mieltä, että syöksymisestä on etua. PISTE. (.). Meillä on oikeus olla eri mieltä.

Ok, en toki mielestäni missään vaiheessa sanonut etteikö syöksymisellä voi saavuttaa etua pesälle saapumisessa. tietyillä ehdoilla etu lienee ihan ilmeinen, mutta kuten jo totesin, sanoin jotain ihan muuta mutta sama se.
 
Viimeksi muokattu:

LBC

Viestejä
3,605
Tuossa mielipide, joka aika lähellä olettamaani syöksymisen hyödystä. Eli tuomarille hankalampi tuomita, jolloin menee helposti etenijän hyväksi. Juostessa auttaa tuomaria kuuloefekti. Huono syöksy muutenkaan ei juoksulle pärjää, mutta oikein tehtynä en hyötyä epäile. Henttosen Pietu pärjäsi aika hyvin Itä-Länsiin asti ilman syöksyä. Harvinaistahan se toki on.
 
Viestejä
1,441
Muistaakseni Pitkäsen Eero on tehnyt opinnäytetyön tai vastaavan tutkimuksen syöksymisen hyödystä pesäpallossa. Joku voisi yrittää kaivaa tämän esiin.
 
Viestejä
11,744
Aika harva saa askeleen sattumaan aina pesän reunaan tai siis tuskin kukaan aina, ihan liian epätodennäköistä. Mutta aika harvoin tehdään vauhdillisesti ja pituudeltaan täydellinen syöksykään, mutta ehkä se huono syöksy ei ole ihan niin katastrofaalinen asia kuin pesärajan ylijuoksu.

Tosta kaupunginkirjaston vastauksesta ihmettelen kyllä tätä
Toki onhan niitäkin syöksyjiä, jotka osaavat syöksyä ja josta on vielä apuakin.

Kuka on oikeasti niin huono askeltaja maksimivauhdissa, että saa pitkälleen heittäytymisestä nopeushyötyä?

Vähän on jäänyt tuomarikoulutuksista mieleen mutta se kyllä, että pitäs nähdä sekä pesälle saapuminen että pallon haltuunotto. Ääni tulee viiveellä. Jos tuomari on viiden metrin päässä ja juoksijan vauhti on 9 m/s niin äänen saapuessa korvaan juoksija on edennyt jo 13 cm.

Tietysti jos kuulee sekä pallon haltuunoton että pesään astumisen. Nykyään noi nuoremmat tuomarit etenkin kakkosella menevät lähes pesään kiinni. Mutta joo ei se syöksy helpota tuomarin hommaa ellei sitten heitto tule etenemissuunnassa ja alas.
 
Viestejä
3,498
Syösymisestä oikein tehtynä on minusta hyötyä. Oikein tekeminen tarkoittaa, että etenijä pystyy syöksymään juoksusta sulavasti, käyttäen tarpeen mukaan jompaa kumpaa jalkaa ponnistuksessa oikealta etäisyydeltä siten, että kädet tulevat ojennettuina maahan joitakin kymmeniä senttejä ennen pesän reunaa. Meniköhän oikein? Perusteluna käytän pikajuoksua, jossa aina silloin tällöin nähdään maaliintulossa heittäytymisiä, joiden ansiosta tullaan maaliin hieman ennen vieruskaveria, vaikka ollaan ennen heittäytymistä hieman jäljessä. Kun pesiksessä lisäksi vain rinnan eteenpäin työntämisen sijaan syöksytään oikein kunnolla ja kämmenet ovat yli 2 metriä varpaita edellä, heitän arviolta, että ihannetapauksessa syöksyjä voittaa vähintään 0,5 m siihen nähden, ettei syöksyisi. Se täytyy kuitenkin muistaa, että oikein nopea voittaa syöksymättäkin riittävän paljon hitaamman syöksyjän. Pelkässä juoksussa "tosi nopea" voittaa ykköskakkostaipaleella "vain nopean" helposti yli metrillä.
 
Viestejä
11,744
Olympiavoitot on useasti otettu jonkunmoisella syöksyllä maaliin. Kyllä aivan varmaan siitä on etu kun vaan syöksyy tarpeeksi aikaisin

Onko, en nyt muista yhtään. Mutta olisiko niin, että ne on voitettu syöksymisestä huolimatta? Muuten voisi kuvitella, että aina syöksyttäisiin.

Miten aikaisin on tarpeeksi aikaisin ettei syöksy liian aikaisin? Kun jalka irtoaa syöksyponkistuksessa maasta niin vauhti alkaa heti hidastumaan joten ihan älyttömän kaukaa ei ehkä kannata.
 
Viestejä
1,344
Onko, en nyt muista yhtään. Mutta olisiko niin, että ne on voitettu syöksymisestä huolimatta? Muuten voisi kuvitella, että aina syöksyttäisiin.

Miten aikaisin on tarpeeksi aikaisin ettei syöksy liian aikaisin? Kun jalka irtoaa syöksyponkistuksessa maasta niin vauhti alkaa heti hidastumaan joten ihan älyttömän kaukaa ei ehkä kannata.
Et vissiin paljon seuraa yleisurheilua! Kannattaa katsoa voi vaikka oppia jotain syöksymisestä!
 
Viestejä
11,744
Siis onko nyt siis yleinen jaettu käsitys se, että ideaalitapauksessa - astuminen just pesän rajalle ja se oikein tehty syöksy - se syöksyjä, joka on alkanut kallistaa itseään sulavaan syöksyyn jo ennen sitä ponnistusta ja sitten ponkistaa sulavan jatkeena saapuu pesään ensin? Käsittääkseni se käsien eteenvienti ei mtenkään varsinaisesti lisää eteenpäin menevää voimaa vaan päinvastoin. Unohdetaan nyt tuomarin hämäykset jne.

Eikö siltä syöksyjältä jää ainakin yksi askel pystyjuoksijaan verrattuna ottamatta? Ja toiseksi viimeisessä viimeisessä viedään jo yläruumista alas eikä tuoteta täyttä etenemisvoimaa ja viimeinen askelmon sen takia lyhyempi. Ja kaikki tuo on siis nopeampaa etenemistä sormenpäistä mitattuna kuin pystyjuoksijan yksi - vai kaksi - askelta enemmin varpaista mitattuna.

Olen mykistynyt jos näin on mutta kyllä se yleiseksi käsitykseksi minulle kelpaa.
 
Viestejä
1,344
Sanoisin yhden esimerkin pesäpallosta Meidän Ihana Henna Peltokangas nykyään syöksyy niin katsokaapa aikaisempia vuosia ja viime kesää. Kerkiää paljon paremmin. Tämä nyt on aivan FAKTA että oikein syöksymällä on aivan varmasti nopeempi kuin ilman syöksyä!!
 
Viestejä
1,344
Siis onko nyt siis yleinen jaettu käsitys se, että ideaalitapauksessa - astuminen just pesän rajalle ja se oikein tehty syöksy - se syöksyjä, joka on alkanut kallistaa itseään sulavaan syöksyyn jo ennen sitä ponnistusta ja sitten ponkistaa sulavan jatkeena saapuu pesään ensin? Käsittääkseni se käsien eteenvienti ei mtenkään varsinaisesti lisää eteenpäin menevää voimaa vaan päinvastoin. Unohdetaan nyt tuomarin hämäykset jne.

Eikö siltä syöksyjältä jää ainakin yksi askel pystyjuoksijaan verrattuna ottamatta? Ja toiseksi viimeisessä viimeisessä viedään jo yläruumista alas eikä tuoteta täyttä etenemisvoimaa ja viimeinen askelmon sen takia lyhyempi. Ja kaikki tuo on siis nopeampaa etenemistä sormenpäistä mitattuna kuin pystyjuoksijan yksi - vai kaksi - askelta enemmin varpaista mitattuna.

Olen mykistynyt jos näin on mutta kyllä se yleiseksi käsitykseksi minulle kelpaa.
Katsoppa videolta Martti Vainion arvokisallimimitalli kun 2 metrin äijä OSAA syöksyä ja nappaa mitallin. Siinä mallia!!!
 
Viestejä
11,744
Et vissiin paljon seuraa yleisurheilua! Kannattaa katsoa voi vaikka oppia jotain syöksymisestä!

Ymmärretäänköhän mesyöksyminen eri tavalla? Ne ohimenot mitä minä olen nähnyt ovat kyllä johtuneet siitä että ohitettava on arvioinut väärin ja löysännyt. Ne juoksijat kurottavat rintakehää eteen koska se on mittauspiste mutta ei se minusta ole syöksy ja sen kurotuksne jälkeen rytmi hajoaa heti ja vauhti hidastuu siihen ei kurottajaan nähde. Pesiksessä syöksyssä jätetään viimeinen askel ottamatta pikajuoksun kurotus alkaa viimeisellä askeleella. Jos maaliviiva on kahden askeleen päässä kumpi saapuu ensin? Toiseksi viimeisellä askeleella kurottaja vai tasaisesti tikkaava?
 
Viestejä
11,744
Katsoppa videolta Martti Vainion arvokisallimimitalli kun 2 metrin äijä OSAA syöksyä ja nappaa mitallin. Siinä mallia!!!

Eikö ole ihmeellistä, että syöksymistä maaliintulossa ei harrasteta enempää. Luulisi olympiakullan lisäliksan korvaavan asfaltti-ihottumaa.
 
Viestejä
1,344
Ymmärretäänköhän mesyöksyminen eri tavalla? Ne ohimenot mitä minä olen nähnyt ovat kyllä johtuneet siitä että ohitettava on arvioinut väärin ja löysännyt. Ne juoksijat kurottavat rintakehää eteen koska se on mittauspiste mutta ei se minusta ole syöksy ja sen kurotuksne jälkeen rytmi hajoaa heti ja vauhti hidastuu siihen ei kurottajaan nähde. Pesiksessä syöksyssä jätetään viimeinen askel ottamatta pikajuoksun kurotus alkaa viimeisellä askeleella. Jos maaliviiva on kahden askeleen päässä kumpi saapuu ensin? Toiseksi viimeisellä askeleella kurottaja vai tasaisesti tikkaava?
Kato mm 1983 kun iso mies ottaa 5000m juoksun mm pronssin. Herregud!! Tulee kahden metrin takaa ja nappaa mitallin. Näin voitetaan syöksyllä!! Ugh olen puhunut!!!!!
 
Viestejä
11,744
Kato mm 1983 kun iso mies ottaa 5000m juoksun mm pronssin. Herregud!! Tulee kahden metrin takaa ja nappaa mitallin. Näin voitetaan syöksyllä!! Ugh olen puhunut!!!!!

Olin ihan läsnä. Olin silloin ja nyt kun vilkaisin ton YLE Areenasta muistin tueksi niin Dmitriyev mielestäni sippasi totaalisesti viimeisellä viidellä metrillä koska oli ihan puhki - Coghanlan ajoi kisaa reikusti johtaneen venäläisen 10+ m johdon takasuoralla kiinni ja meni heittämällä ohi. Schildhauer meni sitten maaliviivoituksella ohi eikä Dmitriyev tajunnut lainkaan että Vainio on vielä keimeissä mukana eikämedes yrittänyt askeltaa enää joko väsymystään tai pettymystään.

Jos vertaat Vainion viimeistä 5 m ja maaliviivan jälkeistä metriä Schildhaueriin niin huomaat että syöksyvä Vainio ei saa saksalaista kiinni vaikka se tuulettaa jo.

Mutta voin olla muistikuvieni orja.
 
Viestejä
1,344
Olin ihan läsnä. Olin silloin ja nyt kun vilkaisin ton YLE Areenasta muistin tueksi niin Dmitriyev mielestäni sippasi totaalisesti viimeisellä viidellä metrillä koska oli ihan puhki - Coghanlan ajoi kisaa reikusti johtaneen venäläisen 10+ m johdon takasuoralla kiinni ja meni heittämällä ohi. Schildhauer meni sitten maaliviivoituksella ohi eikä Dmitriyev tajunnut lainkaan että Vainio on vielä keimeissä mukana eikämedes yrittänyt askeltaa enää joko väsymystään tai pettymystään.

Jos vertaat Vainion viimeistä 5 m ja maaliviivan jälkeistä metriä Schildhaueriin niin huomaat että syöksyvä Vainio ei saa saksalaista kiinni vaikka se tuulettaa jo.

Mutta voin olla muistikuvieni orja.
Kyllä on suomalaista urheiluhistoriaa! Ihanaa!! Tottakai seurat kelottaa kaikki ajat mikä on nopeampi ja sitä käytetään. Älä ny ex mansenmies kinaa selvää matskua! Simppeli asia. Joko ne Hp:n kausarit on hankittu? Täytyskö tulla pyöriin kesällä sinne ympyrään. Onko jotain vinkkejä?
 
Viestejä
11,744
Ovathan seurat mitanneet hyödyn. Otetaan aika 40 metrin juoksussa syöksyen pesäviivalle ja astumalla viivalle. Asiaa on kommentoitu muistaakseni joskus Ruudussa. Ero oli 0,5 - 1 m.

Ok. Olen aina kuvitellut hyödyn olevan siinä, että syöksy on helpompi osuttaa pesään kuin askel. Jolloin n kertaa toistettaessa saadaan hyöty. Siis jos on kellotettu viivan ylittämistä eikä viivan jälkeistä maakontaktia.

Metri on ihan valtava ero 0,1 sekuntia. Se askelkin on reilusti muun kropan etupuolla joten käsien eteenpäin kurottamisesta ei kamalasti enempää tule. Tuntuu käsittämättömältä että eteenpäin kaatuminen vie enemmin eteenpäin kuin ponnistaminen mutta olkoon niin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös