Supervuoro Verkkolehti »

JoMa Naiset 2023

Viestejä
53
Lyhyellä aikavälillä tietysti hieno juttu, että Pirskanen jatkaa, mutta vähän tämä silti mietityttää. Onko nyt käynyt niin, että Joma on tarjonnut aivan hirveän määrän rahaa vain sen takia, että joukkueen uskottavuus säilyy vielä yhden vuoden verran. Nyt Pirskanen pelaa ensi kauden enää Jomassa (koska tämä muun elämän kannalta helpompi) isolla rahalla, ja sitten lähtee kärkiseuroihin eikä katsokaan enää Joensuuhun päin.

Olisiko vain pitänyt tehdä halvempi joukkue alueen omista pelaajista, tai sitten vaikka Kajaanin pelaajista, ja katsella vähän pidemmälle tulevaisuuteen, kuin pelkästään ensi kauteen?
 
Viestejä
2,565
Lyhyellä aikavälillä tietysti hieno juttu, että Pirskanen jatkaa, mutta vähän tämä silti mietityttää. Onko nyt käynyt niin, että Joma on tarjonnut aivan hirveän määrän rahaa vain sen takia, että joukkueen uskottavuus säilyy vielä yhden vuoden verran. Nyt Pirskanen pelaa ensi kauden enää Jomassa (koska tämä muun elämän kannalta helpompi) isolla rahalla, ja sitten lähtee kärkiseuroihin eikä katsokaan enää Joensuuhun päin.

Olisiko vain pitänyt tehdä halvempi joukkue alueen omista pelaajista, tai sitten vaikka Kajaanin pelaajista, ja katsella vähän pidemmälle tulevaisuuteen, kuin pelkästään ensi kauteen?
Itse olisin kyllä samoilla linjoilla. Avainpelaajat pitäisi sitouttaa rahalla 2 vuoden sopimuksin. Sellainenhan Pirskasellakin oli tähän asti. Helpommin korvattavilla rivipelaajilla yksi vuosi on ok.

Lisäksi tärkeämpien hankintojen tuloa pitäisi alkaa pohjustaa hyvissä ajoin. Sitähän Österlund kai tekikin, mutta nyt ei taida enää olla ketään siihen hommaan JoMan naisissa.
 
Viestejä
124
Minä en nyt jotenkin ymmärrä näitä viimeisimpiä spekulaatioita Pirskasen sopimuksesta. Mitä olen katsellut noiden pelaajien sopimuksia, niin ne on usein 1+1 ja tuolla + jälkeisellä optiolla ei välttämättä ole mitään merkitystä. Mihin joukkueeseen edes Pirskanen olisi nyt sopinut? Mikähän on iso raha, joka hänelle nyt on tarjottu? Joka tapauksessa Joman kannattajana olen iloinen Pirskasen sopparista.
 
Viestejä
53
Minä en nyt jotenkin ymmärrä näitä viimeisimpiä spekulaatioita Pirskasen sopimuksesta. Mitä olen katsellut noiden pelaajien sopimuksia, niin ne on usein 1+1 ja tuolla + jälkeisellä optiolla ei välttämättä ole mitään merkitystä. Mihin joukkueeseen edes Pirskanen olisi nyt sopinut? Mikähän on iso raha, joka hänelle nyt on tarjottu? Joka tapauksessa Joman kannattajana olen iloinen Pirskasen sopparista.
No top 4 joukkueiden kärkietenijät olivat tänä vuonna Juka (27), Peltokangas (31), Korpela (22) ja Saukko (28). Peltokangas lopetti tähän kauteen, Juka ja Saukko vetelevät todennäköisesti viimeisiä vuosiaan, eikä Korpela suostu olemaan kärkenä kuin Mansessa, kun siitä maksetaan niin paljon.

Eli todennäköisesti Pirskasta kosiskellaan kaudeksi 2024 jokaiseen näistä seuroista (plus SMJ, Fera, jotka ovat kärkinelikon takana), niin eihän hänellä ole mitään syytä jäädä Jomaan, ellei he saa ostettua pelaajia sen vertaa, että sillä taistelisi mestaruudesta, tai edes mitalista.
 
Viestejä
648
Voihan olla, että Pirskanen ei saanut muualta sellaista tarjousta, jonka perään olisi kannattanut lähteä vielä. Muutoin olen kyllä aika pettynyt siihen, että JoMassa ei taida olla tahtotilaa saada menestystä naisten joukkueella.
 
Viestejä
2,565
Voihan olla, että Pirskanen ei saanut muualta sellaista tarjousta, jonka perään olisi kannattanut lähteä vielä. Muutoin olen kyllä aika pettynyt siihen, että JoMassa ei taida olla tahtotilaa saada menestystä naisten joukkueella.
Porissa varmaan avautuu paikka, kun Juka joskus heivaa. Manse on varmaan tukossa, ja ehkä myös Kirittäret.

Minä en ole vielä menettänyt toivoani JoMan ensi kauden vahvistusten suhteen. Siellä on ilman julkistettua sopimusta vielä monta hyvää pelaajaa: 2 Linnaa, Syrjälä, Andreasen etunenässä.

Jos yhtään vahvistukseksi kelpaavaa ei ole tulossa, niin se on kyllä takapakkia.
 
Viestejä
3,179
Minä en nyt jotenkin ymmärrä näitä viimeisimpiä spekulaatioita Pirskasen sopimuksesta. Mitä olen katsellut noiden pelaajien sopimuksia, niin ne on usein 1+1 ja tuolla + jälkeisellä optiolla ei välttämättä ole mitään merkitystä. Mihin joukkueeseen edes Pirskanen olisi nyt sopinut? Mikähän on iso raha, joka hänelle nyt on tarjottu? Joka tapauksessa Joman kannattajana olen iloinen Pirskasen sopparista.
JoMan kannattajana olet iloinen sopimuksesta, vaikka pelaaja ei sinun mielestäsi mahtuisi mihinkään muuhun joukkueeseen? 😂 No onpa ainakin nimenä listassa.
 
Viestejä
124
JoMan kannattajana olet iloinen sopimuksesta, vaikka pelaaja ei sinun mielestäsi mahtuisi mihinkään muuhun joukkueeseen? 😂 No onpa ainakin nimenä listassa.
Jotenkin arvasin, että joku ymmärtää väärin tämän pointtini. Ei ole Pirskanen pelkkä nimi listassa, ei! Voi teitä vääräleukoja ;D
 
Viestejä
449
No tämä. Ihan käsittämätön juttu Österlundilta ja kumppaneilta. Tarkoituksena oli todellakin nostaa kakkosjoukkue ykköseen, mutta käytännössä se ei saanut mitään tukea edustusjoukkueen suunnalta. Samaan aikaan myös toinen joukkue eli JoMa 3 laitettiin suomaria pelaamaan, vaikka joukkueen (=pelaajien ja pelinjohdon) taso ei sitä millään tavalla vastannut ja myös tämä joukkue kärsi koko kauden pelaajavajetta ja se sai koko kaudella lopulta yhden ainokaisen jaksovoiton. Nyt tätä kohellusta paikataan farmin kautta, mikä onkin ihan järkevää, koska sekä superissa että ykkösessä saman seuran alla pelaaminen olisi ollut JoMalle talouden kannalta aika raskas paketti. Se ei tietysti näitä junantuomia liikuttanut, sillä paikallisethan ne viulut maksaa. Tässä kohelluksesta hyötyi kuitenkin eniten varmaan Viinijärvi, jonne nyt aika moni kakkosjoukkueen pelaaja on siirtynyt tulevalle kaudelle. Onneksi nyt pari kelpuutettiin omankin edustuksen rinkiin.
Jotain on myös tehty oikein, kun päästivät Sara Kujasen Kirittäriin!
 
Viestejä
425
Muutoin olen kyllä aika pettynyt siihen, että JoMassa ei taida olla tahtotilaa saada menestystä naisten joukkueella.
Voi olla tahtotilaa, mutta realiteetit laittavat hanttiin. Itä-Suomessa opiskelevia nuoria pelaajia Joensuuhun voi tulla, mutta töissä käyville pelaajille pitäisi löytyä töitä. Pelkällä pesäpallolla ei elä ja harvalla kokeneemmalla on halua lähteä reissupelaajaksi kauas Joensuuhun tai sitten pitäisi saada kunnon korvaus. Tällä palstalla oli puhetta esimerkiksi Mäki-Maukolasta, mutta miksi ihmeessä hän olisi lähtenyt Joensuuhun kun vakituinen työpaikka on pelipaikkakunnalla Jyväskylässä sekä mahdollisuus menestyä.

Toisekseen nais- ja miesjoukkueiden yhtäaikainen menestyminen on hankala yhtälö. Isoissa kaupungeissa se voi onnistua, kuten Tampereella ja voisi onnistua Jyväskylässä ja ehkä Oulussakin, mutta muualla naiset jäävät valitettavasti miesten varjoon.
 
Viestejä
59
Voi olla tahtotilaa, mutta realiteetit laittavat hanttiin. Itä-Suomessa opiskelevia nuoria pelaajia Joensuuhun voi tulla, mutta töissä käyville pelaajille pitäisi löytyä töitä. Pelkällä pesäpallolla ei elä ja harvalla kokeneemmalla on halua lähteä reissupelaajaksi kauas Joensuuhun tai sitten pitäisi saada kunnon korvaus. Tällä palstalla oli puhetta esimerkiksi Mäki-Maukolasta, mutta miksi ihmeessä hän olisi lähtenyt Joensuuhun kun vakituinen työpaikka on pelipaikkakunnalla Jyväskylässä sekä mahdollisuus menestyä.

Toisekseen nais- ja miesjoukkueiden yhtäaikainen menestyminen on hankala yhtälö. Isoissa kaupungeissa se voi onnistua, kuten Tampereella ja voisi onnistua Jyväskylässä ja ehkä Oulussakin, mutta muualla naiset jäävät valitettavasti miesten varjoon.
Jep, kyllähän se faktaa on että täysin pelkällä "rakkaudesta lajiin"- teemalla ei menestyvää joukkuetta rakenneta, ei miehissä eikä naisissa. Joensuun kokoinen seutukunta taitaa lopulta olla hieman liian pieni että se kannattelisi miesten ja naisten pääsarjatason joukkueita yhtä aikaa.
Ja vaikka itsekkin taisin Mäkin mainita tässä ketjussa aiemmin, niin viimeistään kuunneltuani Karjalaisen Aitiopaikalla-podcastin spotifysta, oli kyllä erittäin selvää että tuollainen siirto ei missään kohtaa ole ollut vaihtoehto.
 
Viestejä
11,744
Joensuun kokoinen seutukunta taitaa lopulta olla hieman liian pieni että se kannattelisi miesten ja naisten pääsarjatason joukkueita yhtä aikaa.

Kallista on pesäpallo tai alhaista on kiinnostus kumppaniksi tai katsojaksi jos näin on. Joensuu on Suomen 10:ksi suurin seutukunta noin 125 000 asukkaalla. Suurempia ovat Helsinki, Tampere, Turku, Oulu, Lahti, Jyväskylä, Pori, Kuopio, Seinäjoki. Noista miesten ja naisten joukkue on neljässä seutukunnassa.
 
Viestejä
124
Arbelius siirtyy Hyvinkäälle. Aika odotettua, ettei jatkanut Jomassa. Odotukset hänestä oli kyllä kovemmat, mihin ylti tänä kesänä.
 
Viestejä
2,565
Arbelius siirtyy Hyvinkäälle. Aika odotettua, ettei jatkanut Jomassa. Odotukset hänestä oli kyllä kovemmat, mihin ylti tänä kesänä.
Joo, ei ole suuri menetys. Hankittiin JoMaan kotiuttajaksi, mutta prosentti jäi 35 %:Iin, mikä ei ollut lähelläkään odotuksia. Esimerkiksi 16 v Nelli Huotari oli parempi kotiuttaja.

Mielenkiintoista nähdä, saako JoMa markkinoilta yhtään vahvistusta Surakan, Turpelan ja Arbeliuksen paikalle. Nythän siellä on vapaana vielä myös mm Minttu Reunanen.

Jos Arbeliuksen paikalle tulisi Tahkon Iina Valkeejärvi, niin varmaan lähtijä ja tulija olisivat aika lailla yksi yhteen.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös