Supervuoro Verkkolehti »

Imatran Pallo-Veikot 2019

Viestejä
11,781
Hmm, kiitos muistinvirkistyksestä. Kaksoisedustus - oliko niitä silloin - ja lomake 4 siirtohan tuossa on täytynyt olla. Oliko sitten niin, että IPV:llä ei tuolloin sitten pelattu B-junioreiden superia? Tai sama se, melko mennyttähän nuo jo ovat. Nuorten pelaajien kehittymisestä tai ylipäätään pelaajien kehittymisestä kun ei voi tietää. Se menee miten se menee.
 
Viestejä
2,627
Vale, emävale, tilasto, vai miten se menikään? Tuli puhdetöinä laskettua IPV:n tekemiä paloja pelaajittain kahden ensimmäisen ottelun osalta. KPL-pelin ensimmäinen ulkovuoro puuttuu tilastosta sattuneesta syystä.

Sikiö 14
Kurikka 9
Partanen 7
Matikka 5
Pesonen 3
Kosonen 2
Hyötyläinen 1
Nurmio 1

Jälleen kerran fiksummat ja asiantuntevammat saavat tulkita, missä määrin Sikiön suuri osuus johtuu miehen omista ansioista ja missä määrin vastustajan huonosta pelaamisesta. Eivät suinkaan kaikki muidenkaan tekemät palot ole mitään urotekoja olleet, vaan esimerkiksi Kurikallakin oli eilen helppo työ suolata Toikan luokattomista pompuista kakkostilanteessa.
 
Viestejä
3,507
Menee otsikon vierestä mutta menköön.

@Tilastoniilo - luulen, siis luulen, että kaikki eivät jaa hmm ambitiotasi(?) pelaajien seurahistoriastan varsinkin kun se (tavallaan kait ymmärrettävistä syistä) kohdistuu vain Koplassa olleisiin pelaajiin.

Itselleni ainakin tulee välillä tunne kuin ajattelisit, että ko pelaajan kaikki kehitys on tapahtunut Koplassa ja mahdollisesti muualla tehty työ on lähinnä heikentänyt pelaajaa. Näin et varmaankaan ajattele, mutta esitystapasi saa sen usein kuullostamaan siltä. Ja usko pois - kuvittelen osaavani lukea kohtuullisesti äidinkielelläni.

Mitä tulee Lattuun ja Koplaan ni se vuosi on kyllä omituinen episodi kundin urassa jota en ole koskaan oikein tajunnut. Kun ei tiedä taustoja niin hätäisempi voisi luulla että on joko luvattu jotain mitä ei ole pystytty/haluttu pitää tai sitten on yliarvioitu oma valmius pelaajana täysin tai kenties molempia. No niin tai näin - siitä ei onneksi ole näyttänyt olevan sanottavaa haittaa pelaajan kehitykselle.

En ymmärrä lainkaan ensimmäistä kappaletta, vaikka äidinkieltä olen harrastanut koko ikäni ja siinä hieman myös meritoitunut. Viittaus Kiteellä esiintyneisiin Koplakosketuksen omaaviin pelaajiin oli vain pelkkä, mielestäni mielenkiintoinen kuriositeetti, joka ansaitsi tulla mainituksi, koska moni ei sitä tiennyt. Se yllätti, että tällainen havainto ärsytti.

Koska kaikki eivät näköjään ole viestejäni ymmärtäneet, niin selvennän, mitä mieltä olen KPL:n roolista kasvattajaseurana ja miksi olen aihetta aina tarvittaessa pitänyt esillä. Mitään laajaa keskustelua aiheesta sen turhuuden vuoksi en kuitenkaan toivo.

KPL on kasvattanut pelaajia toistaiseksi melko vähän edustusjoukkueen käyttöön. Sitä enemmän on KPL kasvattanut pelaajia muiden seurojen käyttöön, mikä on lajin kannalta hyvä asia. KPL:ää on arvosteltu, sanoisin haukuttu ostojoukkueeksi ja siitä, ettei "omia" junioreita päästetä tarpeeksi paljon pelaamaan edustuksessa. Tästä on tullut tarve puolustaa KPL:n menettelyjä ja sen tuloksia. Kun ei KPL:ssä reilut viisitoista vuotta sitten ollut juurikaan omia vanhempia junioreita, oli vanhempien junioreiden ikään tulleiden harvojen pelaajien joukkoa lisättävä muualta tulleilla junioreilla, jotta ylipäätään saatiin aikaan joukkueita. Kirkkaimpia helmiä näistä ovat vanhemmasta päästä Mäentausta ja nuoremmasta päästä Hyötyläinen ja Nurmio. Muitakin on monia, mutta lienee turvallisinta jättää nuo nimet mainitsematta. Joka tapauksessa KPL:n ulkopuolella pelaa nykyisin aika iso joukko KPL:n omia kasvatteja ja KPL:ssä käyneitä muiden seurojen kasvatteja.

Samanlaista toimintaa kuin KPL on jo kauan tehnyt, on vielä kauemmin ja laajemmassa mitassa tehnyt esim. SoJy. Nykyisin näin toimivat jossain määrin myös Veto, Tahko ja kait moni muukin seura. Seurat ottavat juniorijoukkueisiinsa muiden seurojen junioreita ja ohjaavat junioreista ulos kasvavia sellaisia pelaajia muihin seuroihin kehittymään, jotka eivät vielä omaan edustusjoukkueeseen mahdu.

En tiedä seurojen valmennusten laadusta ja kyvystä kasvattaa pelaajia tarpeeksi, jotta edes yrittäisin arvottaa KPL:n työtä jotenkin ylivertaiseksi. Joku pelaaja tosin totesi ihan juuri äskettäin - en muista kuka - että KPL:ssä hän vasta näki ja oppi, mitä laadukas, kova harjoittelu tarkoittaa. Miten voisinkaan vähätellä muiden seurojen toimintaa, kun Kouvolaan on vuosien saatossa tullut liuta muiden kasvattamia huippupelaajia.

Olen halunnut vastata näille KPL:ää sen kasvatustyöstä mollaaville, ettei ainoa kriteeri sen laatua arvioitaessa ole edustuksessa pelaavien omien kasvattien määrä, vaan se on paljon laajempi asia ja sillä on oma historiansa. Tälläinen toiminta on nykypäivää. Ei ole mahdollista yhdellekään seuralla pelata huipputasolla puhtaasti omilla kasvateilla. Jos joku tulee muualta pelaamaan Koplaan, hän on minulle heti Koplan pelaaja ja jokainen joskus Koplassa käynyt on minulle jossain määrin aina koplalainen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
11,781
Edelleen aiheen vierestä mutta menkööt. Kyllähän tulokset sekä juniorisarjoissa, että superissa osoittavat, että Kopla tekee laadukasta työtä ei puolta sanaa siitä. Ja Koplallahan on omia kasvatteja ringissä enemmin kuin aikoihin nyt - tänä kesänä lienee tilanne että puhtaasti omia kasvatteja on joka ottelussa vähintään kaksi. Ja tuskin kukaan Koplaa kannattava haluaa Koplasta toista SiiPeä kokoonpanon osalta menestyksen sijaan. Jos joku väittää, ettei Kopla osaa juniorien kasvattamista niin on mielestäni aika heikolla pohjilla.

Mutta minä varmaan olen yksi niistä kriitikoista liittyen edustuksen peluuttamisiin koska siellä minusta siellä tehdään liikaa valintoja kuluvan kauden ehdoilla. Eli maksimoidaan kuluvan kauden menestystä ja niinhän se ammattimaisessa huippu-urheilussa tulee ollakin. Itse vaan näen siinä riskin, että pinkan pitää olla tulevaisuudessa kunnossa joukkueen ikärakenteen takia koska väistämättä lähivuosina tarvitaan ykköskorin pelaajia 2 .. 4 kpl korvaamaan eläköityneet ja just nyt ei näytä siltä että sellaisia tulisi ainakaan montaa kustannustehokkaasti omasta kasvatusputkesta, mutta se jää nähtäväksi. Mitään takeitahan ei ole minun ajatukseni olisi Koplalle kokonaisuutena parempi.

Mutta varsinainen pointti on tässä @Tilastoniilo - tämä on IPV:n palsta ja täällä puhuttiin eilen KiPa - IPV -pelistä ja Koplahistorian omaavien pelaajien lukumäärän nosto keskusteluun oli ehkä hieman ohi aiheesta, siis ehkä ja ainakin minusta. Kun keskustelussa ei minusta ollut mitään viitteitä sellaiseen, että joku pelaaja olisi huono siksi, että on pelannut aiemmin Koplassa. Nimenoman tuossa parissa olisi voinut nostaa esiin esim kuinka paljon oli pelaajia jotka ovat pelanneet molemmissa joukkueissa.

Mutta sinällään vapaa palsta ja aiheet elävä mielenkiinnon mukaan. Itse lopetan tämän aiheen puimisen ainakin @IPV threadissa ainakin tämän ottelun osalta tähän.
 
Viestejä
11,781
Vale, emävale, tilasto, vai miten se menikään? Tuli puhdetöinä laskettua IPV:n tekemiä paloja pelaajittain kahden ensimmäisen ottelun osalta. KPL-pelin ensimmäinen ulkovuoro puuttuu tilastosta sattuneesta syystä.

Sikiö 14
Kurikka 9
Partanen 7
Matikka 5
Pesonen 3
Kosonen 2
Hyötyläinen 1
Nurmio 1

Jälleen kerran fiksummat ja asiantuntevammat saavat tulkita, missä määrin Sikiön suuri osuus johtuu miehen omista ansioista ja missä määrin vastustajan huonosta pelaamisesta. Eivät suinkaan kaikki muidenkaan tekemät palot ole mitään urotekoja olleet, vaan esimerkiksi Kurikallakin oli eilen helppo työ suolata Toikan luokattomista pompuista kakkostilanteessa.

Siitä Kopla-pelin ekasta vuorosta taisi yksi mennä Sikiölle ja yksi linjaan.

Aika tarmokasta - arvostan. Onkohan tuo Sikiön osuus - noin kolmannes - erityisen iso lukkarille? Tuskin se ainakaan pieni on? Lukkarin rooli on vähän sellainen, että melko usein huono sisäpelisuoritus on lukkarin pelin ansiota, ainakin osittain joten kyl ainakin ne Sikiön omat voi musta laskea Sikiön ansioksi, kysymys kait kuuluukin kuinka moni muiden tekemistä pitäisi laskea ...

Toikka siis pomputti eilen? Mä kun luulin, että ekan jakson paikka lyöntijärjestyksessä johtui siitä, että kenttä ei ole vielä pomppukunnossa ja KiPan rosterilla ei Toikkaa kannata silloin kolmosena/nelosena peluuttaa kun parempiakin vaihtamaan pystyviä jalkoja on(?) varsinkin kun hieman loukkaantumisarka pelaaja. Tosin toinen jaksohan sitten sujui paremmin KiPalta mutta ei se Toikan kakkostilanteen purku kyllä tainnut parantua. Pesiksenmaailmna taas nököllään nin en tiedä mistä näkisi pöytäkirjat.

Muoks: sorminäpppis, sanoja uupui, eli kyl kaikki Sikiön tekemät palot voi Sikiölle musta laskea ja osa ehkä muista.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2,627
Onkohan tuo Sikiön osuus - noin kolmannes - erityisen iso lukkarille? Tuskin se ainakaan pieni on?

Samaa pohdin kyllä. Enpä ole niin hirveästi näitä tilastoja nähnyt, että osaisin sanoa. Tuskin osuus kuitenkaan erityisen pieni on.

Lukkarin rooli on vähän sellainen, että melko usein huono sisäpelisuoritus on lukkarin pelin ansiota, ainakin osittain joten kyl ainakin ne T voi musta laskea Sikiön ansioksi, kysymys kait kuuluukin kuinka moni muiden tekemistä pitäisi laskea ...

Niinpä, ns. kovien suorituksien laskemiseen muun ulkokentän osalta riittävät kyllä nähdäkseni yhden käden sormet. Sinälläänhän palojen kokonaismäärä on suunnilleen vakio ulkopelin tasosta riippumatta, mutta ei se nyt minusta mitään totaalikuraa ole ollut.

Toikka siis pomputti eilen? Mä kun luulin, että ekan jakson paikka lyöntijärjestyksessä johtui siitä, että kenttä ei ole vielä pomppukunnossa ja KiPan rosterilla ei Toikkaa kannata silloin kolmosena/nelosena peluuttaa kun parempiakin vaihtamaan pystyviä jalkoja on(?) varsinkin kun hieman loukkaantumisarka pelaaja. Tosin toinen jaksohan sitten sujui paremmin KiPalta mutta ei se Toikan kakkostilanteen purku kyllä tainnut parantua. Pesiksenmaailmna taas nököllään nin en tiedä mistä näkisi pöytäkirjat.

Toikka oli kolmosena toisella jaksolla. Pomputti kyllä, ykköstilanteessa laadukkaammin kuin kakkostilanteessa.
 
Viestejä
11,781
Toikka oli kolmosena toisella jaksolla. Pomputti kyllä, ykköstilanteessa laadukkaammin kuin kakkostilanteessa.

Juu jäi kirjoittamatta, että seurasin pelin lopun pesilivestä kun tulin veneeltä eli honasin kyllä kolmoseksi siirron mutta ei jäänyt muistikuvaa miten ne 2-3 viennit menivät verrattuna ekaan jaksoon mutta eihän ne hyvin menneet kokonaistilaston perusteella.

Toikka on kyllä mielestäni parempi kakkosrajan pompussa kuin ykkösrajan. Varmaan Sikiön huonuutta tuokin, että Jullilla kulki ykkösrajapomppu paremmin :unsure:
 
Viestejä
448
Ei osunut mitenkään lähelle. Toki pesis on tyhmien miesten yksinkertainen peli, jossa pärjää pitkälle suorittamalla hyvin ilman mitään sirkustemppuja ja parhaisiin miehiin luottaen. Edustan kyllä itsekin tulos edellä -linjaa, mutta jotenkin kritiikkisi pelinjohtajaa kohtaan tuntui kohtuuttomalta tässä vaiheessa kautta.

Tuosta edelleen eri mieltä. Pisteet tässä vaiheessa kautta ovat etenkin sarjan keskikastin joukkueille aivan yhtä tärkeitä, kuin kauden lopullakin. Merkitsee siis sitä, että ne pisteet on raavittava heti kauden alusta lähtien ja pelinjohtajan rooli on todella suuri. Olen varmaan liian "prosenttipeluri", mutta noissa eilisissä tilanteissa menen kyllä todennäköisyyksien mukaan. Jaksamatta lähteä tarkistamaan, niin arvaus on, että esim. Sikiön kotiuttamisprosentti pyörinee 10 puolin ja toisin, Dahlströmin ehkä noin 50 paikkeilla. Yllätysotot ovat oma asiansa ja paikallaan sopivissa tilanteissa. Mikäli lyöjäjokeri olisi jo käytetty, niin sitten olisin ymmärtänyt nuo yritykset.

Kaavamaisesta pelaamisesta aika hyviä esimerkkejä ovat Sotkamo ja Vimpeli, kovin pitkälti siellä mentiin kärjen varassa ja Roope ja sekä Vimpelin kotiuttajajokerit hoitivat vuorollaan oman tehtävänsä. Pesäpallo on enemmän mielestäni prosenttien laskemista, kuin moni muu laji. Toisilla on siinä ykkösvaihdossa. Näitä tilastoja kannattaa hyödyntää ja yhtä paljon myös ulkopelissä tuntiessaan vastustajan vahvuudet. Tietenkin näin on myös, mutta eilen sitä ei tehty IPV:n osalta.

IPV:n kannalta Lattu on mielenkiintoinen pelaaja, jopa liian hyvä vain vaihtajajokerin tehtävään. Uskoisin hänen pystyvän myös kotiuttamaan todella hyvillä tehoilla/ prosenteilla. Jotenkin näen, että tuosta ryhmästä olisi otettavissa vielä enemmän irti.
 
Viestejä
2,627
Tuo arviosi, että Dahlströmin arvioitu onnistumisprosentti tuossa hetkessä olisi ollut 40 yksikköä Sikiötä parempi on kyllä melko radikaali. Prosenttipeliä pesis on, mutta mielestäni Lukkari yksinkertaistaa liikaa. Käytännön prosentteihin vaikuttaa kuitenkin moni asia, kuten vaikkapa se yllätysmomentti. Ei se nyt niin toimi, että katsotaan luku jostain tilastosta ja mennään jäykästi sen mukaan. Mutta kuten sanoin, suurempi älyttömyys tuossa oli hyökätä Hurskaisella lyönnillä, jota mies ei juuri edes hallitse.

Jotenkin tuntuu nyt fokus olevan pelinjohdon (ja lukkarin) virheissä, vaikka pelaajatkin niitä melkoisesti tekivät. Totta kai nämä ovat tärkeitä pelejä, enkä ole itsekään Vallen kaikista ratkaisuista samaa mieltä. Lukkari tosin epäili pelinjohdon kykyjä jo monta kuukautta sitten, joten ehkä siellä on enemmän tietoa taustalla kuin minulla. Aika näyttää. Selvää on, että tällaista määrää etenemis- ja merkkivirheitä ei jatkossa saa tulla.

Latusta voisi hyvinkin tulla hyvä kotiuttaja, mutta sellaiseen rooliin häntä ei käsittääkseni ole alettu kouluttaa. Yksi syy on varmaankin se, että kaverin jaloillakin on kai jotain käyttöä. Se nyt on kuitenkin ihan eri asia lyödä kolmostilanne- kuin vaihtotilannekuvioon ja myös ihan eri asia olla pääkotiuttajia (vertaa jokin yllätysotto silloin tällöin), jolloin vastustaja osaa varoa eri tavalla ja tietää lyöntivalikoiman tarkasti.

Kaavamainen Sotkamo muuten hankki täksi kaudeksi Rytkösen riveihinsä. Mitä luulet, tuleeko joka tilanteessa käyttämään prosenttilyöntiä vai ei?
 
Viestejä
2,627
Ja keskeinen sanoma ei siis ollut se, että kotiinotto Sikiöllä oli absoluutisesti oikea ratkaisu, saattoi hyvinkin olla ihan väärä. Sanon vain, ettei se ollut niin selvästi katastrofaalinen virhe kuin annetaan ymmärtää. Tosin Lattuahan ei kyllä tuossa tilanteessa näyttänyt takavaihto paljonkaan kiinnostavan, mutta etenemisvirheethän olivat eilispäivän teema.

Yleensä olen itse ollut näissä väännöissä juurikin toisella puolella kuin nyt eli puolustamassa prosenttipeliä, mutta jotenkin tässä nyt hiukan haisee jälkiviisaus Sikiön lyötyä hudin.
 
Viestejä
11,781
Jotenkin tuntuu nyt fokus olevan pelinjohdon (ja lukkarin) virheissä, vaikka pelaajatkin niitä melkoisesti tekivät. Totta kai nämä ovat tärkeitä pelejä, enkä ole itsekään Vallen kaikista ratkaisuista samaa mieltä.

...

Kaavamainen Sotkamo muuten hankki täksi kaudeksi Rytkösen riveihinsä. Mitä luulet, tuleeko joka tilanteessa käyttämään prosenttilyöntiä vai ei?

Ilmeisesti pelinjohtajuus Pesä-Yseissä ei ole meritoiva miesten peleihin. Pirhonen epäili Mansen kausiennakossa Kaikon kykyä pärjätä HP:n kopissa ja Vallikentän yleisön kanssa ja @Lukkari :lle ei kelpaa Valle... Tosin taidettiin kyllä jossain epäillä HP:n joukkueen kykyä pelata Kaikon pesistä. Tässä vaiheessa kautta antaisin molemmille joukkueille ja pelinjohtajille vielä mahdollisuuden.

Tosta Rydestä. Lajista ja nykypesiksen pelinjohdosta juuri mitään ymmärtämättä luulen, että Ryde lyö kyllä aika paljon sovittuja lyöntejä siis lyhyitä, pomppuja etc. Se sitten että millainen näpy ja minne milloinkin tulee on sitten toinen juttu mutta näpy yhtä kaikki. Muuten kyllä olisi enemmin suukopua epäonnistuneiden veivien jälkeen.

 
Viestejä
448
Tiedän kohtuullisen hyvin Vallen taidoista etenkin naisten pääsarjan puolelta, enkä yritä edes väittää, etteikö voisi onnistua ja toivon tietysti, että onnistuu, mutta epäilys on ja hienointa olisi, että Jyrki näpäyttäisi minua.

Samaa mieltä, että Hurskaisen haku oli missi ja sen jälkeen Sikiöllä otto sitten myös ja siinä tilanteessa sen olisi voinut unohtaa. Kuten tässä jo mainittiin, niin virheitä tuli paljon ja ainakin joissain tilanteissa pelinjohto ei myöskään ollut mukana ja hereillä. Esimerkkinä Jeren läpilyönti, jossa olisi ehkä pystynyt ohjeistamaan kolmoselta etenemään ja Dahlströmiä hakemaan kunnaria. Toinen olisi yhdellä palolla onnistunut.

Latusta olen samaa mieltä, mutta noilla taidoilla voisi kokeilla useammin myös kotiutustilanteessa, koska nyt näyttää siltä, että Vilander pystyy myös vaihtamaan.

Rytkönen on oma tapauksensa, erilainen pelaaja, josta ei kukaan tiedä, mitä tulee ja onkin hienoa seurata, mitä Joni tulee tekemään Sotkamossa. Veikkaus on, että onnistuu ja hyvillä prosenteilla. Oli pakko heittää tuo!
 
Viestejä
939
Toikka on kyllä mielestäni parempi kakkosrajan pompussa kuin ykkösrajan. Varmaan Sikiön huonuutta tuokin, että Jullilla kulki ykkösrajapomppu paremmin :unsure:

TV-ottelun asiantuntija Eteläpää oli kanssasi täysin päinvastaista mieltä. Kakkosrajan pomput aukenivat kaikki keskelle eivätkä pehmeän kentän takia nousseet riittävästi. Ainoa ykkösrajapomppu meni rajanmukaisesti. Onnistunut kakkos-kolmosvaihto tuli lyhyellä lyönnillä.
 
Viestejä
11,781
TV-ottelun asiantuntija Eteläpää oli kanssasi täysin päinvastaista mieltä. Kakkosrajan pomput aukenivat kaikki keskelle eivätkä pehmeän kentän takia nousseet riittävästi. Ainoa ykkösrajapomppu meni rajanmukaisesti. Onnistunut kakkos-kolmosvaihto tuli lyhyellä lyönnillä.

No mähän en tota ottelua nähnyt, puhuin siis historiasta en tuosta nimenomaisesta pelistä.
 
Viestejä
11,781
No on Eteläpäällä minua enemmän osaamista arvioida laatua. Mä olen sit varmaan nähnyt useamman Jullin pompun. - komsii komsaa
 
Viestejä
939
Tänään Nino Muuruvirta tulee Vilanderin tilalle. Vilanderin etenemisvirheeseenhän päättyi edellisen ottelun toinen jakso (ja etenijä kuivui kolmoselle). Tämä tuskin vaihdon syy kuitenkaan.

Muita vaihdoksia Partanen ja Hyötyläinen sekä Kosonen ja Kurikka vaihtavat numeroita päittäin.
 
Viestejä
642
Aika hengetön on toi porukka. Jälleen kerran käymässä niin että alkukaudesta annetaan liikaa eteen muille pudotuspelipaikkaa ajatellen, toivottavasti olen väärässä mutta heikolta näyttää.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös