Supervuoro Verkkolehti »

Hyvinkään Tahko 2020

Viestejä
3,498
Lautaskammon jonkin asteisista oireista ovat käsitykseni mukaan kärsineet mm. Haimi, Rytkönen, Huuskonen, Liukku, Puhtimäki ja Itävalo. Oliko vielä muita? Tässä oireilla tarkoitan sitä, että joskus on joku ko. vaivasta ko. lukkarin kohdalla maininnut. Ero aidon lautaskammon ja sen välillä, ettei syöttö pysy aina yhtä hyvin lautasella kuin huippulukkareilla, on hiuksen hieno. Esim. Rytkönen on itse naureskellut puheille hänen lautaskammostaan.
 
Viestejä
1,448
Lautaskammon jonkin asteisista oireista ovat käsitykseni mukaan kärsineet mm. Haimi, Rytkönen, Huuskonen, Liukku, Puhtimäki ja Itävalo. Oliko vielä muita? Tässä oireilla tarkoitan sitä, että joskus on joku ko. vaivasta ko. lukkarin kohdalla maininnut. Ero aidon lautaskammon ja sen välillä, ettei syöttö pysy aina yhtä hyvin lautasella kuin huippulukkareilla, on hiuksen hieno. Esim. Rytkönen on itse naureskellut puheille hänen lautaskammostaan.

Tämä lautaskammon juttu kyllä ärsyttää minua. Sehän tuntuu ihan henkimaailman jutuilta. Onko kukaan puhunut samasta jääkiekko- tai futismaalivahdeilla? Kai jokaista lukkaria jännittää ainakin jonkin verran syöttäminen, joka on ihan oikein, sillä sehän osoittaa, että ollaan tosimielellä pelaamassa. Ei tässä sen kummosemmasta asiasta ole kysymys ainakaan minun mielestäni. Rytkösen asenne on ihan oikein ja tervejärkinen!
 
Viestejä
3,179
Lautaskammossahan on usein kyse aikaisemmista tapahtumista, peloista ja niiden aiheuttamista ennakkoasenteista ja -ajatuksista lukkarin pään sisällä. Esim. tuli viime pelissä liikaa vahinkovääriä, tänään ei saa tulla. Lukkari alkaa miettiä, miten asia pitää korjata, ettei tule. Alkaa miettiä liikaa syöttämistä. Seurauksena syöttäminen muuttuu automaatiotasolta tietoiseksi toiminnaksi ja aiheuttaa muutoksen esim. syötön liikeradassa tai syöttöliikkeen nopeudessa. Tällä mekanismilla on taipumus kroonistua, jos vääriä tulee edelleen ja tietoinen korjaaminen jatkuu. Vai?
 
Viestejä
449
Lautaskammo ei eroa mitenkään siitä, että joillakin lyönti hajoaa,kun puristusta tulee liikaa. Tai ulkopelissä, kun pallo menee räpylästä, niin helposti se menee uudelleenkin, kun pelaaja alkaa jännittämään. Tätähän käytetään usein hyväksi pelissä. Kun tulee läppäri, samaa pelaa pommitetaan uudelleen.

Lukkarin syöttö on sama juttu. Kun fiilis on hyvä ja ote rento, niin peli sujuu. Jos jännitys pääsee päälle, niin pallo ei osu lautaseen. Tuo lautaskammo ei ole mikään oma diagnoonsinsa.

Pesiksessä moni hyötyisi psyykkisestä valmennuksesta, koska siinä joukkuepeli perustuu kokonaan yksilösuorituksiin. Rankka laji henkisesti.
 
Viestejä
3,498
Muistutetaan kuitenkin mieliin, että historiassa on koettu ihan todellisia ja vaikeita lautaskammoja. Yhdessä pelissä saattaa tulla lukkarille niin paha kammo (jännitys), että suurin osa syötöistä on vääriä ja pelaaja pääsee kotipesästä asti vapaataipaleilla kotiin. Eräs tunnetuimpia lautaskammon saaneita lukkareita oli legendaarinen Kalevi Luoma. Hänen ulkopelipaikkansa oli lukkari, kunnes kaudella 1976 tuolloin Jyväskylän Kiriä edustaneeseen mieheen iski lautaskammo ja ulkopelipaikka vaihtui ykkösvahdiksi ja sittemmin kolmosvahdiksi. Tässä juttua hänestä ja lautaskammosta:


Ja tässä Perttu Hautalan analyysiä:


 
Viestejä
1,822
Tämä lautaskammon juttu kyllä ärsyttää minua. Sehän tuntuu ihan henkimaailman jutuilta. Onko kukaan puhunut samasta jääkiekko- tai futismaalivahdeilla? Kai jokaista lukkaria jännittää ainakin jonkin verran syöttäminen, joka on ihan oikein, sillä sehän osoittaa, että ollaan tosimielellä pelaamassa. Ei tässä sen kummosemmasta asiasta ole kysymys ainakaan minun mielestäni. Rytkösen asenne on ihan oikein ja tervejärkinen!
Rytkösen asenne on siinä mielessä oikea, että antoi kerralla periksi, kun lukkarointi ei enää onnistunut. Onneksi oivalsi, että hän osaa pelata muitakin rooleja.
 
Viestejä
1,512
Rytkösen asenne on siinä mielessä oikea, että antoi kerralla periksi, kun lukkarointi ei enää onnistunut. Onneksi oivalsi, että hän osaa pelata muitakin rooleja.

Jossain lehtijutussa viime syksynä hänkin tosin mainitsi, että haluaa vielä tulevaisuudessa pelata lukkarina. Tiedä sitten kuinka tosissaan puheissaan oli..
 
Viestejä
1,448
Jossain lehtijutussa viime syksynä hänkin tosin mainitsi, että haluaa vielä tulevaisuudessa pelata lukkarina. Tiedä sitten kuinka tosissaan puheissaan oli..

Hyvinkäällä toissakaudella pelasi lukkarina jonkin verran otteluita (alle 10 tosin taisi olla) ja niissä pelasi mielestäni ihan hyvin. Rytkösestä on moneen rooliin! On lahjakas pelaaja!
 
Viestejä
1,448
Veikkauksia aloituskokoonpanoon huomiseen harkkapeliin kiitos! Kore pelaa huomenna se on varma! Rättö todennäköisesti sivussa. Jokerit Kore, Haukka ja Vierimaa. Voi olla, että Malikinen paikalla pelaa joku muu. Nämä päällimmäisinä mietteinä minulla.
 
Viestejä
119
Huominen jännittää koska kopla ei ole tällä kaudella vielä pelannut. Ja peli näyttää hyvin missä mennään molemmille joukkueille. Hyvä mittari niin Tahkolle kuin Koplalle..
 
Viestejä
482
Veikkauksia aloituskokoonpanoon huomiseen harkkapeliin kiitos! Kore pelaa huomenna se on varma! Rättö todennäköisesti sivussa. Jokerit Kore, Haukka ja Vierimaa. Voi olla, että Malikinen paikalla pelaa joku muu. Nämä päällimmäisinä mietteinä minulla.
Miksi Rättö olisi sivussa?
 
Viestejä
449
Haukka on hyvä "yleispelaaja" suht nopea, suht hyvä vaihtaa ja suht hyvä kirjoittaja. Lisäksi voi tarvittaessa siirtyä vaihtoon numerolle, jos joku loukkaantuu tms.
Rättö on hyvä sisäpelissä, mutta ulkopeli hyytyy heittokäteen.

Luulen, että tänään pelissä Rättö, jos Touhun kopparipeli on kunnossa.
 
Viestejä
845
EaX3L3hWAAIRCkK.jpeg

Kohtuu odotettu kokoonpano, Harjuvaara Haukan tilalle, ja Late huolivuorossa. Ymmärrettävää että pelaajia kierrätetään
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös