Supervuoro Verkkolehti »

Fysiikkavalmentajalta tylyä puhetta: "Superpesiksessä on vain muutama huippu-urheilija"

LBC

Viestejä
3,627
Harri Yrttiaho laukoo kovia

Tottahan on, että tasoero Superpesiksessä on ollut iso ja on tänä vuonnakin. Mutta eikö sitten Seinäjoella tai vaikka Hyvinkäällä otetakaan tätä niiiiin tosissaan?

Yrttiaho on mielestäni suunnillen nyt uransa huipulla, tuntuu olevan kysytty mies fysiikkavalmennuksessa, ja vielä monessa lajissa. Superpesiksessä saavutukset oli mielestäni ihan kivat, mutta... oliko sitten itse ihan huippupesäpalloilija? nopeasti vilkaistuna ei.

Ei varsinaisesti kuulu tähän, mutta minua jäi ihmetyttämään KPL:n kausi 2010, kun Yrttiaho tuli kesken kauden korvaamaan junnuja, erityisesti Mäentaustaa. Tommin otteet jokerietenijänä toki ailahteli, mutta Koplalla oli Karjalaa, Kapasta, Lammilaa ja Latvalaa numerolla jo.

No, on kaverilla enemmän tietoa ja taitoa lajissa, kuin minulla. En mää sillä.
 
Viestejä
662
Huippu-urheilijan käsite on jo itsessään konstikas. Okei, varmasti ollaan yksimielisiä siitä, että vaikkapa Tero Pitkämäki ja Antti Ruuskanen ovat pitkään olleet huippu-urheilijoita, tai että vaikkapa hiihtäjistä Iivo Niskanen ja Krista Pärmäkoski ovat huippu-urheilijoita. Mutta sitten rupeaa jo gallupkyselyssä hajoamaan enemmän, jos käydään läpi vaikka Suomen jalkapallomaajoukkuetta, ketkä ovat huippu-urheilijoita ja ketkä eivät.

Tässä nyt on otettu näkökulma, että superpesiksessä on vain harvoja huippu-urheilijoita. En varsinaisesti väitä vastaan, mutta sanoisin, että yhtä hyvin rinnalle voisi ottaa näkökulmia:

1) Verrattuna vaikkapa kolmen vuosikymmenen takaiseen, väitän että pääsarjatason pesispelaajista yhä useampi harjoittelee monipuolisemmin ja paremmin. Ja vaikkei pesäpallokentiltä varmaan tällä erää löydy vaikkapa 1972 olympiakisoissa pikamatkoja juosseen Raimo Vilenin kaltaista pikajuoksijaa, kuitenkin vaikkapa Mikko Kanalan muutaman vuoden takaiset testitulokset (ponnistusvoima jne.) osoittavat, että kyllä parhailla pesispelaajilla on melkoinen potentiaali myös muissa lajeissa.
2) Aivan samaa voitaisiin luullakseni sanoa vaikkapa jääkiekkoilijoista. Yksi ystäväni on ajoittain vetänyt muita kuin lajiharjoitteita erään liigaseuran kiekkoilijoille, ja kyllä sielläkin löytyy heikkouksia.

Harri Yrttiaho laukoo kovia

Tottahan on, että tasoero Superpesiksessä on ollut iso ja on tänä vuonnakin. Mutta eikö sitten Seinäjoella tai vaikka Hyvinkäällä otetakaan tätä niiiiin tosissaan?

Yrttiaho on mielestäni suunnillen nyt uransa huipulla, tuntuu olevan kysytty mies fysiikkavalmennuksessa, ja vielä monessa lajissa. Superpesiksessä saavutukset oli mielestäni ihan kivat, mutta... oliko sitten itse ihan huippupesäpalloilija? nopeasti vilkaistuna ei.

Ei varsinaisesti kuulu tähän, mutta minua jäi ihmetyttämään KPL:n kausi 2010, kun Yrttiaho tuli kesken kauden korvaamaan junnuja, erityisesti Mäentaustaa. Tommin otteet jokerietenijänä toki ailahteli, mutta Koplalla oli Karjalaa, Kapasta, Lammilaa ja Latvalaa numerolla jo.

No, on kaverilla enemmän tietoa ja taitoa lajissa, kuin minulla. En mää sillä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös